ماهواره‌های رباتیک چینی تهدیدی برای ماهواره‌های دیگر

0 16

ماهواره روسی در مدار ژئو یک ماهواره رباتیک چینی را رهگیری کرده است؛ نزدیک شدن این ماهواره رباتیک تا فاصله بسیار کم به ماهواره روسی این شبهه را به وجود آورده که آیا این ماهواره‌ها برای محافظت و تعمیر ماهواره‌های دیگر در مدار زمین مستقر شده‌اند یا کاربردی مانند تخریب ماهواره‌های رقبا برای آن‌ها در نظر گرفته شده است؟ جان پلامب، دستیار وزارت دفاع آمریکا در امور فضایی در این رابطه می‌گوید: «چین ماهواره‌های رباتیکی ساخته است که می‌توانند برای مقاصد نظامی مانند تخریب ماهواره‌های آمریکا استفاده شوند.»

هدف چین از استقرار ماهواره‌‌های رباتیک در مدار

وجود ماهواره‌های چینی با قابلیت مانور بالا می‌توانند به رصد و تعمیر ماهواره‌های ناکارآمد کمک کرده و برای کاهش زباله‌های فضایی نیز کاربرد داشته باشند؛ برای مثال در سال ۲۰۲۱ ماهواره شیجیان-۲۱ (Shijian-21) به ماهواره از کارافتاده یائوگان (Yaogan) چین نزدیک شده و پس از وصل شدن مدار آن را اصلاح کرد.

آیا آمریکا باید از سلاح‌های فضایی جدید چین بترسد؟
آیا آمریکا باید از سلاح‌های فضایی جدید چین بترسد؟

این یک پیشرفت چشمگیر برای کمک به ماهواره‌ خودی به نظر می‌رسد، اما آیا همین ماموریت نمی‌توانست برعکس باشد و به جای ماهواره معیوب خودی به یک ماهواره سالم از رقبا وصل شده و آن‌ها را از مدارشان خارج کند؟ در صورتی که ماهواره‌‌های رباتیک چین با هدف تخریب و ایجاد مشکل برای بقیه ماهواره‌ها در فضا قرار گرفته باشند، رقابت فضایی وارد عصر جدیدی به عنوان جنگ سرد فضایی می‌شود.

آمریکا دو راه برای مقابله با تهدیدات فیزیکی علیه ماهواره‌ها دارد؛ اولین مورد جایگزینی منظومه‌های ماهواره‌ای با تعداد بالایی از ماهواره‌های کوچک به جای ماهواره‌های بسیار بزرگ است. با این روش آمریکا با بالا بردن تعداد ماهواره‌های خود، شانس چین را برای نابودی تمام ارتباطات ماهواره‌ای کم می‌کند؛ راه حل دوم اضافه کردن رانشگر به ماهواره‌هاست تا بتوانند با مانور دادن از دست هجوم فیزیکی ماهواره‌های رباتیک چینی بگریزند.

منبع techchina
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=81130
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها