سقوط یک ماهواره‌بر چینی قابل استفاده مجدد، هنگام آزمایش

0 18

شرکت فناوری تیان‌بینگ در چین، روز یکشنبه ۱۰تیر۱۴۰۳ اعلام کرد که اولین مرحله از ماهواره‌بر تیان‌لونگ-۳ هنگام آزمایش، بدون برنامه قبلی پرتاب و در هوا منفجر شد؛ این ماهواره‌بر در حال توسعه به دلیل نقص ساختاری از سکوی پرتاب خود جدا و بخش‌هایی از ماهواره‌بر در یک منطقه امن منفجر شد. اگرچه این سانحه خسارت و تلفات جانی در پی نداشته، اما باعث آتش‌سوزی شده است.

ماهواره‌بر تیان‌لونگ-۳

تیان‌لونگ-۳ دو مرحله‌ای (Tianlong-3) یک ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد است که توسط شرکت چینی اسپیس پایونیر (Space Pioneer)، یک گروه کوچک از سازندگان ماهواره‌بر بخش خصوصی در دست توسعه است.

سقوط یک ماهواره‌بر چینی هنگام آزمایش
سقوط یک ماهواره‌بر چینی هنگام آزمایش

سقوط بقایای ماهواره‌بر در چین پس از پرتاب موضوع بی سابقه‌ای نیست، اما بسیار نادر است که بخشی از یک ماهواره‌بر در حال توسعه، پرتاب برنامه‌ریزی نشده از محل آزمایش خود انجام دهد و سقوط کند.

با صدور مجوز مشارکت شرکت‌های خصوصی در صنعت فضایی تجاری چین، توسط دولت چین از سال ۲۰۱۴ تعداد زیادی سرمایه‌گذار جذب این صنعت شدند؛ بسیاری از این شرکت‌ها شروع به ساخت ماهواره کردند و برخی دیگر بر توسعه ماهواره‌برهای قابل استفاده مجدد متمرکز شدند که سبب کاهش هزینه‌های عملیات به میزان قابل توجهی می‌شوند.

ویدیویی از سقوط ماهواره‌بر تیان‌لونگ-۳

به گفته اسپیس پایونیر، مرحله اول تیان‌لونگ-۳ به طور معمول در طول یک آزمایش داغ مشتعل شد، اما سپس به دلیل شکست ساختاری از پایه آزمایش جدا شد و در مناطق تپه‌ای فرود آمد.

هفته گذشته نیز ماهواره‌بر لانگ مارچ ۲سی (Long March 2C)، حامل ماهواره SVOM، از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ (Xichang) چین در روز ۲تیر۱۴۰۳ پرتاب شد و پس از آن ناگهان سقوط کرد.

منبع inn
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=81110
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها