کشف گرافن چند لایه در خاک ماه

0 13

بررسی اخیر نمونه‌های خاک ماه که در دسامبر۲۰۲۰، توسط کاوشگر چینی‌ چانگ‌ای-۵ (Chang’e-5) به زمین آورده شده بود، حاکی از وجود گرافن (یک ماده خالص بر پایه کربن) در قمر زمین است. گرافن نقش مهمی در علوم فضایی و ستاره‌شناسی دارد و تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۹ درصد از کل کربن بین ستاره‌ای را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین کشف گرافن در ماه می‌تواند اطلاعات غنی در مورد تکامل زمین‌شناسی ارائه دهد.

کشف گرافن چند لایه در نمونه‌های خاک ماه

محققان دانشگاه جیلین (Jilin University به اختصار JLU) چین، انستیتوی تحقیقات فلزی (Institute of Metal Research) تحت آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences)، آزمایشگاه اکتشافی عمیق فضای چین (China’s Deep Space Exploration Laboratory) و مرکز برنامه کاوش فضایی قمری چین (Chinese Lunar Exploration Program) تجزیه و تحلیل این نمونه‌ها را انجام دادند.

محققان چینی اولین گرافن طبیعی چند لایه را در خاک ماه کشف کردند
محققان چینی اولین گرافن طبیعی چند لایه را در خاک ماه کشف کردند

آن‌ها از دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی (Scanning Electron Microscope به اختصار RISE) و تصویربرداری رامان (Raman Imaging) برای این کار استفاده کردند؛ اطلاعات به دست آمده از این دستگاه‌ها نشان داد که در برخی نواحی خاک ماه مقادیر بالایی از کربن و گرافیت با ساختار بلوری وجود دارد.

کربن گرافیتی کشف شده در این نمونه‌ها، گرافن چند لایه است که درک جدیدی در مورد فعالیت‌های زمین‌شناسی و تاریخ تکاملی ماه و خصوصیات محیطی آن ارائه می‌دهد؛ همچنین درک ما را از ترکیب مواد معدنی پیچیده خاک ماه بهبود می‌دهد و اطلاعات و سرنخ‌های مهمی را برای استفاده از منابع ماه فراهم می‌کند.

علاوه بر این، محققان اعلام کردند که تشکیل گرافن چند لایه و کربن گرافیتی ممکن است ناشی از یک فرآیند کاتالیستی معدنی باشد که به طور مشترک ناشی از باد خورشیدی و فوران‌های آتشفشانی اولیه در ماه است.

منبع borna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=81104
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها