همکاری استارلینک برای ارائه خدمات در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران

0 17

کمیسیون تنظیم مقررات جهانی در جلسه اخیر خود استارلینک را مکلف به همکاری با ایران کرد؛ در همین راستا عیسی زار پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که امکان فعالیت قانونی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با پیگیری‌های بین‌المللی گسترده به دست آمده و مقدمات آغاز فعالیت اولین اپراتور اینترنت ماهواره‌ای در حال انجام است.

مطابق یکی از قطعنامه‌های اتحادیه جهانی مخابرات (International Telecommunication Union به اختصار ITU)، ارائه خدمات از سوی یک شرکت خارجی در چارچوب مرزهای کشور دیگر، منوط به دریافت مجوز از سوی آن کشور است؛ در نتیجه فعالیت استارلینک (Starlink) برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به دلیل عدم دریافت مجور از سوی جمهوری اسلامی غیرمجاز بود.

اما با گذشت چندین ماه با پیگیری‌های انجام شده همزمان با اختتامیه کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی (WRC-23) در شهر دبی، قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به امضای مدیرعامل شرکت یاه‌کلیک (YahClick) رسید تا مقدمات فعالیت قانونی این شرکت برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور فراهم شود؛ با امضای این سند توسط اپراتور شرکت اماراتی یاه‌ست (Yahsat) و پس از طی مراحل اداری مربوطه، پروانه فعالیت در ایران برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به این شرکت اعطا خواهد شد.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

هدف از پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که زیر نظر شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک اداره می‌شود، فراهم کردن پوشش گسترده اینترنت به بسیاری از نقاط جهان است.

هدف استارلینک رساندن اینترنت پرسرعت به بسیاری از نقاط جهان به خصوص مناطقی است که تا پیش از این دسترسی به شبکه اینترنت نداشتند
هدف استارلینک رساندن اینترنت پرسرعت به بسیاری از نقاط جهان به خصوص مناطقی است که تا پیش از این دسترسی به شبکه اینترنت در آن‌ها ممکن نبوده است.

این ماهواره‌ می‌تواند با توجه به ویژگی‌های ذاتی خود مانند پایداری، انعطاف‌پذیری، تاخیر کم و تامین ظرفیت قابل ملاحظه و ارزان‌ قیمت، کمک شایانی در کاهش شکاف دیجیتال در کشور و سیگنال‌رسانی به مناطق محروم و دورافتاده داشته باشد؛ همچنین به عنوان بخش مهمی در لایه زیرساخت و خدمات پایه معماری شبکه اینترنت نقش‌آفرینی کند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80958
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها