برگزاری کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی در دبی

0 16

از آن جایی که طیف فرکانس‌ها منبعی محدود است و با افزایش تعداد دستگاه‌ها و فناوری‌هایی که از این فرکانس‌ها استفاده می‌کنند، نیاز به مدیریت بهتر و تخصیص دقیق‌تر آن‌ها است. اگر این منابع به درستی مدیریت نشود، مشکلاتی از قبیل تداخل امواج و کاهش کیفیت ارتباطات رخ می‌دهد.

تصمیمات گرفته شده در کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی (WRC سرواژه World Radiocommunication Conferences) نقش حیاتی در نحوه اجرای عملیات‌های فضایی و ماهواره‌ای و همچنین در زمینه ارتباطات دارد. WRC-23 که در دبی برگزار شد، شاهد حضور نهادهای نظارتی و فعالان صنعت از سراسر جهان بود. که پس از چهار هفته بحث و گفتگوهای جدی، ۴۳ قطعنامه جدید تصویب و ۵۶ قطعنامه قبلی نیز اصلاح گردید.

افزایش خدمات اینترنت ماهواره‌ای

یکی از نتایج مهم این کنفرانس مربوط به استفاده از پایانه‌های ماهواره‌ای متحرک در کشتی‌ها و هواپیماها است. پس از این کنفرانس، ایستگاه‌های زمینی متحرک مجاز به ارتباط با ماهواره‌های زمین‌ثابت (GSO) باند Ku و ماهواره‌های غیردائم (NGSO) باند Ka شدند. این تصمیم پس از مجوزی که در کنفرانس قبلی به سامانه‌های ماهواره‌های زمین‌ ثابت برای استفاده از باند Ka جهت اتصال به پایانه‌های متحرک داده شده بود، اتخاذ شد.

ku and ka
باند Ka و Ku

این مجوز به شرکت‌های بزرگ این امکان را می‌داد تا خدمات اینترنت پهن‌ باند را به هواپیماها، کشتی‌ها و دیگر وسایل نقلیه در مناطق دورافتاده ارائه دهند، اما هم‌اکنون برای کاربردهای وسیع‌تری گسترش یافته‌ است، از جمله بازسازی زیرساخت‌های ارتباطی، در مناطقی که در اثر بلایای طبیعی آسیب دیده یا تخریب شده‌اند.

سامانه‌ بیدو

در WRC-23 امنیت در ارتباطات یکی از موضوعات اصلی بود که سبب اقداماتی برای به‌ روزرسانی سامانه جهانی اضطراری و ایمنی دریایی شد. این اقدامات شامل مجوز استفاده از جدیدترین سامانه‌های ناوبری الکترونیکی برای بهینه‌سازی ارتباطات اضطراری و ایمنی در کشتی‌ها و سایت‌های دریایی است.

beidousystem
سامانه‌ بیدو

از این رو استفاده از سامانه‌ بیدو (Beidou) که یک سامانه‌ ناوبری ماهواره‌ای چینی است، به شرط هماهنگی با شبکه‌های موجود و حذف تداخل‌ها، به طور موقت به رسمیت شناخته شد تا برای ارتباطات اضطراری و ناوبری در دریا استفاده شود. هدف از این هماهنگی و حذف تداخل‌ها این است که همه سامانه‌ها بتوانند به طور ایمن و کارآمد با هم کار کنند، بدون اینکه در عملکرد یکدیگر اختلال ایجاد کنند.

مقررات جدید چگونه باعث افزایش بهره‌برداری از اینترنت ماهواره‌ای می‌شوند؟

در این کنفرانس سه مجوز جدید برای استفاده از سامانه‌هایی که در ارتفاعات بالا قرار دارند صادر شد. برای اینکه به عنوان ایستگاه‌های اصلی ارتباطات سیار بین‌المللی (IMT سرواژه  International Mobile Telecommunication) استفاده شوند. در حالی که پیش از این کنفرانس چندین باند فرکانسی زیر ۲.۷ گیگاهرتز برای IMT شناسایی شده بود، مقررات خاصی برای فعالیت در باندهای ۲ گیگاهرتز و ۲.۶ گیگاهرتز در WRC-23 تصویب شد.

Desired and interference links of GSO and NGSO Systems
تداخل سامانه‌های GSO و NGSO

این مقررات توسعه خدمات پهن‌باند موبایل را پشتیبانی می‌کنند و سبب بهره‌برداری بیشتر می‌شوند، در صورتی که نیاز به زیرساخت جدیدی ندارند و می‌توانند از زیرساخت‌های موجود استفاده کنند. این خدمات از اهمیت ویژه‌ای در مواقع بحرانی برخوردارند؛ زیرا می‌توانند به صورت فوری و مؤثر حتی در مناطق دورافتاده ارتباطات را برقرار کنند.

در زمینه ارتباطات بین‌ماهواره‌ای، تصمیم به اختصاص فرکانس‌های باند Ka به خدمات ماهواره‌ای برای تحقیقات فضایی، عملیات فضایی و برنامه‌های ماهواره‌ای رصد زمین گرفته شد. این تصمیمات با هدف حفاظت از خدمات زمینی سبب شد فرکانس‌ها را به گستره ۳۰-۲۹.۵ گیگاهرتز توسعه دهند. همچنین برای ماهواره‌هایی که ارتفاع‌های مختلفی از سطح زمین دارند و موقعیت ناپایداری دارند (NGSO) ارتفاع‌ عملیاتی ۹۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شد. علاوه بر این تصمیماتی برای ماهواره‌هایی که در مداری با ارتفاع ثابت از زمین قرار دارند (GSO) گرفته شد.

برنامه هایی که در کنفرانس‌های آینده دنبال می‌شود

در WRC-23 چندین موضوع برای کنفرانس‌های آینده WRC-27 و WRC-30 ارائه شد. موضوعاتی مربوط به استفاده از خدمات ماهواره‌ای تلفن همراه از قبیل انتقال داده با حجم کم و برقراری ارتباط مستقیم ماهواره با تلفن همراه بدون نیاز به واسطه و ایستگاه‌های زمینی در کنفرانس های بعدی مورد برسی قرار خواهد گرفت. علاوه بر این در رابطه با بهبود ارتباط بین ماهوره‌ای و ارتباط ماهواره‌ها با وسایل نقلیه (ترمینال‌های زمینی در حرکت) و استفاده از باندهای فرکانسی Q/V که برای این امر مناسب هستند، بحث‌هایی خواهد شد.

موضوع مهم و مورد توجه در کنفرانس‌های آینده، دسترسی متعادل به ماهواره‌های NGSO است که به معنای ایجاد یک محیط رقابتی برای تمام اپراتورها در فضای ماهواره‌ای است. دومین موضوع، عملیات غیرمجاز NGSO است که به معنای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی یا غیرمجاز ماهواره‌های NGSO می‌باشد.

همچنین در کنفرانس‌های آینده در رابطه با توسعه ارتباطات در سطح ماه و بین مدار ماه و سطح ماه گفت و گو خواهد شد. این اقدامات به منظور بررسی و توسعه روش‌های ارتباطی بین ماهواره‌ها و دستگاه‌هایی که در ماه یا در اطراف آن عمل می‌کنند، است.

lunanet
پروژه لونانت (LunaNet) ناسا با هدف ایجاد شبکه اینترنتی برای ماه

WRC-23 دولت‌ها را به انجام مطالعات فنی در مورد قدرت توان سیگنال‌هایی که بین ماهواره‌ها و زمین تبادل می‌شود دعوت کرده است. این مطالعات برای اطمینان از حفظ خدمات ماهواره‌ای است، اما این موضوع باعث ایجاد اختلاف نظرهایی شده است، چراکه فعالان صنعت NGSO معتقدند قدرت توان سیگنال‌ فعلی برای ارتباطات پیشرفته مناسب نیست، اما از سویی دیگر فعالان صنعت GSO معتقدند هرگونه تغییر در این موضوع می‌تواند باعث اختلال در کار آن‌ها شود. این موضوعی است که در کنفرانس WRC-27 مورد برسی قرار خواهد گرفت.

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80778
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها