افزایش طول یک روز زمین به ۲۵ ساعت تحت تاثیر رویداد‌های سیاره‌ای و نجومی

0 15

دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ کشف کرده‌اند که طول یک روز در زمین برای سال‌ها در حال تغییر بوده است و می‌تواند در نهایت به ۲۵ ساعت برسد. این کشف که از طریق ترکیبی از مطالعات نجومی، فضایی و زمین‌شناسی به دانشمندان در درک پیچیدگی‌های چرخش زمین و ویژگی ضروری سیاره‌ای کمک می‌کند؛ در واقع، یک میلیارد سال پیش، طول یک روز تنها حدود ۱۹ ساعت بوده است که انتظار می‌رود طی این تغییرات یک سال از ۳۶۵ روز به ۳۵۰ روز در سال برسد.

زمین هر ۲۴ ساعت یک بار یک دور به دور محور خود می‌چرخد که نشان دهنده یک روز است، اما چرخش زمین همیشه ثابت نبوده است. در اوایل تاریخ، چرخش این سیاره احتمالا کمتر از ۱۰ ساعت بوده باشد.

تاثیر ماه بر کوتاه شدن طول روزهای زمین

روز‌های زمین حدود ۱.۸ میلی ثانیه در هر قرن طولانی‌تر می‌شوند که افزایش یک دقیقه در هر ۳.۳ میلیون سال رخ می‌دهد؛ در نتیجه ۲۰۰ میلیون سال طول می‌کشد تا یک ساعت دیگر به روز زمین اضافه شود.

اصطکاک ناشی از این جزر و مد باعث کند شدن چرخش زمین
تاثیر اصطکاک ناشی از جزر و مد ماه بر کند شدن چرخش زمین

هنگامی که زمین حول محور خود می‌چرخد، میزان نور خورشیدی که از سطح آن عبور می‌کند بر طول روز تاثیر می‌گذارد، اما گرانش ماه نزدیک‌ترین سمت زمین به آن را به سمت خود می‌کشد که جزر و مد ایجاد شده باعث متورم شدن سیاره می‌شود؛ به نظر می‌رسد که اصطکاک ناشی از این جزر و مد باعث کند شدن چرخش زمین در طول زمان می‌شود.

کنستانتین باتیگین (Konstantin Batygin)، استاد علوم سیاره‌ای در موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) آمریکا، می‌گوید: «تغییر در سرعت چرخش زمین به‌ قدری تدریجی رخ می‌دهد که فرآیند‌های تکاملی می‌توانند در طول زمان با تغییرات سازگار شوند.»

سایر رویداد‌های سیاره‌ای و نجومی نیز می‌توانند بر طول روز زمین تاثیر بگذارند؛ رویداد‌های رایج‌تر مانند زلزله ۸.۹ ریشتری ژاپن در ۱۱مارس۲۰۱۱، چرخش زمین را تسریع کرد و طول روز ۲۴ ساعته را ۱.۸ میکروثانیه کوتاه کرد.

منبع fekrshahr
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80728
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها