موفقیت بزرگترین پرواز عمودی ماهواره‌بر چین با قابلیت استفاده مجدد

0 20
چین با موفقیت نخستین و بزرگترین آزمایش برخاست و فرود عمودی ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد خود را انجام داد؛ این دستاورد مهم گامی بلند در جهت توسعه سامانه‌های پرتاب فضایی مقرون به صرفه و پایدار در جهت کاهش هزینه‌های سفر به فضا و رونق صنعت فضایی تجاری محسوب می‌شود و همچنین می‌تواند برای ارسال انسان به ماه و مریخ در آینده مورد استفاده قرار گیرد. آزمایش ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد چین با برنامه‌های مشابه شرکت‌های خصوصی مانند شرکت اسپیس‌ایکس آمریکا رقابت می‌کند.

روند آزمایش ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد چین

آزمایش این ماهواره‌بر در پایگاه فضایی جیوکوان (Jiuquan Satellite Launch Center) چین، پس از پرتاب به شیوه‌ای کنترل شده با فرود عمودی نرم و دقیق روی سکوی بازیابی، پایه‌های خود را در ارتفاع ۵۰ متری از سطح زمین مستقر کرد.

ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد چین
ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد چین

مراحل طی شده، موفقیت چندین فناوری حیاتی از جمله یکپارچگی ساختاری ماهواره‌بر، ناوبری دقیق و مکانیسم‌های بافر فرود (Landing Buffer System به اختصار LBM) که یکی از اجزای مهم فرود هوافضا برای تعیین موفقیت کل ماموریت است را تایید کرد.
این آزمایش موفقیت‌آمیز، راه را برای نخستین پرواز برنامه‌ریزی شده یک ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد با قطر ۴ متر در سال ۲۰۲۵ هموار می‌کند که قادر به حمل ۱.۹ تن محموله به مدار پایین زمین (LEO) است.

این ماهواره‌بر توسط شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (Aerospace Science and Technology Corporation) توسعه یافته و نخستین استفاده از موتور‌های اکسیژن مایع متان تولید شده داخلی با قابلیت‌های رانش متغیر در پرواز برگشت به ۱۰ کیلومتر است.

منبع ana
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80714
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها