ساخت گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای توسط یک شرکت دانش‌بنیان

0 28

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای با دقت سانتی‌متری شده است؛ میثم غنی‌زاده مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «از مزایای استفاده از گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای، افزایش سرعت توسعه پروژه‌ها مانند تهیه نقشه و ارائه خدمات و همچنین کاهش هزینه‌ها است.»

غنی‌زاده در توضیح این گیرنده‌ها که به عنوان ردیاب GPS نقشه‌برداری نیز شناخته می‌شوند، اظهار می‌کند: «این دستگاه‌ها نوعی گیرنده رادیویی تخصصی در زمینه‌های نقشه‌برداری، ژئودزی (Geodesy) یا زمین‌سنجی (اندازه‌گیری و نمایش شکل و ابعاد زمین، تعیین موقعیت دقیق و تغییرات زمانی آن) و ناوبری برای تعیین موقعیت‌های جغرافیایی دقیق است.»

گیرنده‌های نقشه‌برداری

گیرنده‌های نقشه‌برداری از نظر دقت و کارایی با ویژگی‌های پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند که به آن‌ها امکان ارائه دقت بالاتر و جلوگیری از خطاهای تاثیرگذار بر داده‌های مکانی مانند اختلالات جوی یا مولتی‌ پس سیگنال (جایی که سیگنال‌ها قبل از رسیدن به گیرنده از سطوح منعکس می‌شوند) را می‌دهد.

تفاوت گیرنده‌های نقشه‌برداری با گیرنده‌های جی‌پی‌اس
تفاوت گیرنده‌های نقشه‌برداری با گیرنده‌های GPS

این دستگاه با دریافت سیگنال‌ها از سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی (GNSS) مانند GPS، گالیله (Galileo) اروپا، بی‌دو (BeiDou) چین و گلانس (Glonass) روسیه به عنوان یک گیرنده نقشه‌برداری، برای محاسبه دقیق مکان‌های جغرافیایی در ایجاد نقشه‌های دقیق و انجام مطالعات سطح زمین عمل می‌کند.

دقت این دستگاه برای کاربردهایی مانند نقشه‌برداری کاداستر (Cadastral mapping) که نیازمند شناسایی و تعیین دقیق موقعیت مرزهای املاک که در ساخت‌ و ساز‌ها حیاتی است، بسیار بالاست؛ همچنین این گیرنده‌ها اغلب دارای قابلیت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها در زمان واقعی و پس از پردازش هستند که می‌توانند داده‌های مکانی فوری را مستقیما در میدان ارائه دهند که برای وظایفی مانند ناوبری یا نقشه‌برداری فوری ضروری است.

داده‌های جمع‌آوری شده توسط گیرنده‌های نقشه‌برداری می‌توانند بعدا برای دستیابی به سطوح بالاتری از دقت، تجزیه و تحلیل شوند که این به نفع پروژه‌های نقشه‌برداری و تحقیقات علمی دقیق است.

گیرنده GPS

گیرنده GPS دستگاهی است برای تعامل با سامانه‌ موقعیت‌یابی جهانی و سامانه‌ ناوبری ماهواره‌ای که اطلاعات مکانی و زمانی را در تمام شرایط آب و هوایی، در هر جایی را فراهم می‌کند؛ این سامانه‌ توسط دولت آمریکا اداره و خدمات آن به صورت رایگان به دارندگان گیرنده GPS ارائه می‌شود.

جی پی اس چیست و چگونه کار می کند؟
GPS چیست و چگونه کار می‌کند؟

وظیفه اصلی گیرنده GPS تعیین دقیق موقعیت خود با دریافت سیگنال‌ها از ماهواره‌های GPS است؛ این سیگنال‌ها شامل اطلاعات زمانی دقیق و موقعیت‌های ماهواره‌ها هستند که به گیرنده اجازه می‌دهد تا از طریق فرآیندی به نام تریلاتراسیون (Trilateration)، موقعیت خود را محاسبه کند؛ با اندازه‌گیری زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال‌ها از چندین ماهواره به گیرنده برسند، می‌تواند به طور دقیق عرض، طول جغرافیایی و ارتفاع را تعیین کند.

کاربرد این گیرنده‌ها در طیف گسترده‌ای مانند ناوبری در خودروها و تلفن‌های هوشمند تا کاربردهای تخصصی مانند جست‌وجوی گنج، ناوبری هوایی، پیگیری ناوگان و همگام‌سازی زمان در کاربردهای فناورانه و علمی مختلف حیاتی است.

گیرنده‌های سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی

این گیرنده‌ها با دریافت سیگنال‌های ارسالی از ماهواره‌های موجود در مدار زمین موقعیت جغرافیایی دقیق را محاسبه می‌کنند. این دستگاه‌ها زمان ارسال و دریافت سیگنال‌ها را اندازه‌گیری کرده و با استفاده از اطلاعات مدار ماهواره‌ها، موقعیت سه‌بعدی خود را روی زمین تعیین می‌کنند.

نقشه برداری سریع با گیرنده های ماهواره ای دانش بنیان ایرانی
نقشه‌برداری سریع با گیرنده‌های ماهواره‌ای دانش‌بنیان ایرانی

گیرنده‌های سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی در زمینه‌های متنوعی کاربرد دارند؛ از جمله در نقشه‌برداری و زمین‌شناسی برای تعیین دقیق موقعیت‌های جغرافیایی، در کشاورزی برای بهینه‌سازی کشت و زرع و مدیریت دقیق منابع، در ناوبری هوایی و دریایی برای هدایت و مسیریابی ایمن و همچنین در بخش‌های علمی و تحقیقاتی برای جمع‌آوری داده‌های دقیق زمینی و محیطی استفاده می‌شوند.

در آخر غنی‌زاده در خصوص میزان اشتغال‌زایی ایجاد شده توسط این مجموعه تصریح می‌کند: «در مجموعه ما به صورت مستقیم ۲۵ نفر و غیرمستقیم ۱۰ نفر مشغول به کار هستند.»

وی در خصوص حمایت‌های درخواستی از معاونت علمی ریاست جمهوری نیز می‌گوید: «هم اکنون در زمینه نقدینگی و جذب سرمایه خطرپذیر برای توسعه، نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم.»

منبع irna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80408
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها