سرگردانی خدمه ناسا در فضا با کپسول استارلاینر بویینگ

0 24

جدیدترین رسوایی بویینگ در مدار زمین، با اختلال در بازگشت کپسول استارلاینر که چندی قبل فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد، رخ داده است؛ ۵ نشتی مختلف در سامانه پیشرانش که وظیفه هدایت کپسول در مسیر بازگشت به زمین را دارد، یافت شد. فضانوردان قرار بود ۱۴‌ژوئن به زمین بازگردند، اما اکنون بازگشت آن‌ها تا ۲۲ ژوئن به تاخیر افتاده تا بویینگ و ناسا بتوانند اختلالات را برطرف کنند؛ به همین دلیل فضانوردان در فضا سرگردان شده‌اند.

کارشناسان معتقدند، ناسا باید یک ماموریت نجات انجام دهد؛ این اقدام، ضربه به اعتبار شرکت چندملیتی آمریکایی بویینگ (Boing) وارد می‌کند که هم اکنون با انبوهی از چالش‌ها در خصوص جت‌های تجاری‌اش مقابله می‌کند.

برنامه ناسا و بویینگ برای بازگشت فضانوردان

سخنگوی بویینگ در این باره می‌گوید: «تیم مدیریت ماموریت استارلاینر (Starliner) ناسا-بویینگ مشغول رصد سلامت فضاپیما و ارتقای قوانین پروازها است؛ با وجود آن‌که نشتی بسیار کوچک هلیوم در کپسول پس از پهلوگیری آن در ایستگاه فضایی و قبل از بسته شدن آن کشف شد، ما به این نتیجه رسیدیم که حدود ۷۰ ساعت فعالیت پرواز آزاد داریم.»

بویینگ خدمه ناسا را در فضا سرگردان کرد
بویینگ خدمه ناسا را در فضا سرگردان کرد

طبق بیانیه‌ مشترک ناسا و بویینگ، این مدت زمان اضافی به تیم اجازه برنامه‌ریزی جدا شدن کپسول از ایستگاه فضایی بین‌المللی و عملیات‌های مختلف را می‌دهد و از سوی دیگر فضاپیما برای سناریوهای بازگشت اضطراری خدمه در چارچوب قوانین پرواز، آزاد است.

ناسا قبلا تاریخ بازگشت ۲ فضانورد را از ۱۴ به ۱۸ژوئن به تاخیر انداخته بود، اما به سبب این مشکل مدت زمان اقامت آن‌ها در ایستگاه فضایی دوباره افزایش یافته است. کپسول استارلاینر به دلیل محدودیت سوخت در ایستگاه فضایی بین‌المللی فقط می‌تواند ۴۵ روز متصل به آن بماند؛ هنوز مشخص نیست اگر اقامت کپسول از این مدت بیشتر شود ناسا چه اقداماتی انجام می‌دهد.

چالش‌های جت‌های تجاری بویینگ از جمله اختلالات مکانیکی و غیره حداقل ۳ میلیارد دلار برای این شرکت هزینه در برداشته است. در این میان ناسا قرارداد ۴.۲ میلیارد دلاری با بویینگ بست تا کپسول استارلاینر را برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسعه دهد.

منبع mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80193
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها