تولید سوخت از ترکیب خاک ماه و ماهواره‌های از کار افتاده

فضانوردان می‌توانند از ترکیب غبار و خاک ماه با ماهواره‌های قدیمی سوخت تامین کنند تا حضور دائمی روی ماه داشته باشند. انتقال مواد از زمین برای ایجاد زیر ساخت‌های قمری، تلاشی پرهزینه و زمان‌بر خواهد بود؛ در عوض، پژوهش محققان نشان می‌دهند که لایه بالایی سطح ماه به عنوان یک منبع محلی در دسترس می‌تواند به مواد قابل استفاده برای پشتیبانی از حیات، تولید انرژی و ایجاد زیستگاه‌های طولانی مدت تبدیل شود.

واکنش ترمیت

کانر مک رابی (Connor MacRobbie)، پژوهشگر دانشگاه واترلو (University of Waterloo) کانادا، می‌گوید: «خاک ماه حاوی مقدار زیادی غبار فلزی دارای اکسیژن است؛ بنابراین می‌توانیم بدون نیاز به اکسیژن اتمسفر، از آن برای تولید انرژی حرارتی استفاده کنیم. این واکنش ترمیت (Thermite) نامیده می‌شود که به علت عدم دسترسی به اکسیژن در فضا مفید است.»

خاک قمری می تواند به تولید اکسیژن و سوخت کمک کند
خاک قمری می‌تواند به تولید اکسیژن و سوخت کمک کند

محققان ترکیب‌های مختلف سوخت و ترکیبات اکسیدکننده را برای بهینه‌سازی واکنش ترمیت در کاربردهای مختلف مبتنی بر فضا مانند گرمایش و ساخت، در یک محفظه احتراق طراحی شده برای شبیه‌سازی محیط ماه آزمایش کردند.

جان ون (John Wen) از دانشگاه واترلو، می‌گوید: «نتایج نشان می‌دهد که خاک سطح ماه، انسان‌ها را قادر به کاوش و سکونت در آن می‌کند. ما به طور مداوم در حال کار بر روی استخراج بهتر فلز و سایر مواد مفید از خاک ماه و همچنین طراحی فرآیندهای خودکار با همکاری محققان کانادایی و بین‌المللی، برای تسهیل استفاده از منابع در محل و حمایت از اقتصاد فضای دایره‌ای هستیم.»

برای این منظور، محققان از ترکیب آلومینیوم ماهواره‌های از بین رفته و خاک ماه برای ایجاد یک واکنش ترمیت که گرما تولید می‌کند، استفاده کرده‌اند. بازیافت مواد ماهواره‌ای برای ایجاد منبع سوخت نه تنها به ایجاد زیرساخت‌های ماه کمک می‌کند، بلکه به کاهش مسئله فزاینده زباله‌های فضایی در مدار زمین و ماه نیز کمک می‌کند.

مک رابی می‌گوید: «هدف ما کمک به ایجاد زیرساخت‌ها و فناوری‌هایی است که امکان استقرار پایدار انسان در ماه و فراتر از آن را فراهم می‌کند.»