چین محموله ایران را به کره ماه می‌برد

0 51

چین با صدور فراخوانی حمایت خود را از کشورهای در حال توسعه برای فرود محموله ماه‌نورد آن‌ها اعلام کرد که ایران از بین کشورهای اروپایی و آسیایی توانسته رتبه اول را کسب کند. طی گردهمایی‌‌ فعالان بخش خصوصی فضایی کشور با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، رئیس سازمان فضایی ایران و دیگر فعالان در پژوهشگاه فضایی ایران اعلام شد که محموله ماه‌نورد ایرانی با کمک چین در کره ماه فرود می‌آید.

محموله ایران چگونه به کره ماه فرستاده می‌شود؟

کردی، مجری ماهواره ایرانی پژوهش، در خصوص در خصوص پروژه آرتمیس در این گردهمایی بیان می‌کند: «پروژه آرتمیس (Artemis)، با مشارکت ۳۰ کشور توانمند در حوزه فضایی انجام شده است. کشور چین در خصوص کمک به کشورهای همسایه و کشورهای در حال توسعه، یک فراخوانی را منتشر کرد تا از این کشورها برای فرود محموله آن‌ها روی کره ماه حمایت کند.»

محموله ماه‌نورد ایرانی با کمک چین در کره ماه فرود می‌آید
محموله ماه‌نورد ایرانی با کمک چین در کره ماه فرود می‌آید

کردی خاطرنشان می‌کند: «در فراخوان منتشر شده، ۱۰ کشور اروپایی و آسیایی شرکت کردند و از بین کشورهای مصر، ترکیه، پاکستان، سوئد، تایوان، تایلند، چین و ایران، دانشگاه تهران توانست مقام اول را کسب کند؛ در همین راستا، دیگر کشورهای منطقه از جمله مکزیک و پرو خواستار همکاری دو جانبه با کشورمان شده‌اند.»

خصوصیات ماه‌نورد ایران

مجری ماهواره ایرانی پژوهش به بیان خصوصیات این ماه نورد پرداخت و می‌گوید: «پروژه ماه‌گرد شامل سه بخش مدارگرد، ماه‌نشین و ماه‌گرد است که نزدیک به ۱۱۰ کیلوگرم وزن محموله آن‌ها است. مدارگرد در مدار ۲۰۰ کیلومتری ماه، کار داده‌برداری را انجام می‌دهد. علاوه بر آن، ماه‌نشین شامل آنتن و محموله زیستی است که در سطح ماه می‌نشیند.»

کردی در ادامه بیان می‌کند: «ایران با استفاده از پروژه آرتمیس، توانسته فعالیت‌های تصویربرداری حرارتی و اسکن سطح ماه را با استفاده از دوربین‌های اپتیک انجام دهد. در واقع این مدارگرد، مجهز به سامانه تصویربرداری و جستجو در اعماق ماه است که اصلی‌ترین بخش‌های ساخت و تکمیلی این ماه‌گرد توسط جوانان ایرانی انجام شده و کشور چین تنها وظیفه پرتاب آن را بر عهده دارد.»

حوزه فعالیت پژوهشگاه فضایی در دانشگاه تهران

کردی در ادامه می‌گوید: «فعالیت ما در دانشگاه تهران در حوزه خودرو، مکاترونیک و هوافضا است. با توجه به این‌ که ردیف بودجه‌ای به پروژه آرتمیس تعلق نگرفته، محل استقرار تیم این پروژه در طول این سال‌ها در دانشگاه تهران بوده است. با این حال ما توانسته‌ایم از بین ۹۰۰ پروپوزالی که در این ۲۲ سال دریافت کرده‌ایم، ۹۰ پروپوزال را به قرارداد نهایی برسانیم.»

حوزه فعالیت پژوهشگاه فضایی در دانشگاه تهران
حوزه فعالیت پژوهشگاه فضایی در دانشگاه تهران

فعالیت‌های دانشجویان دانشگاه تهران در این سال‌ها مربوط به حوزه‌های هوایی، اتوبوس هیبریدی، طراحی و ساخت پک‌های باتری، طراحی سه‌گانه ماه‌گرد و طراحی و ساخت ماهواره پژوهش ۲ بوده است.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80053
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها