اولین منظومه ۱۶ ماهواره‌ای ایران برای توسعه اینترنت اشیا

0 38

سازمان فضایی ایران در راستای ارائه خدمات فضاپایه در حوزه ارتباطات به خصوص اینترنت اشیا، پروژه طراحی و ساخت اولین منظومه ۱۶ ماهواره‌ای مخابراتی شهید سلیمانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ نمونه آزمایشی این منظومه با نام «هاتف ۱» در سال ۱۴۰۲ پرتاب شد و در جهت توسعه این منظومه ماهواره‌ای در سال ۱۴۰۳ نیز ۳ پرتاب آزمایشی انجام خواهد شد.

منظومه مخابراتی شهید سلیمانی در واقع اولین منظومه ماهواره‌ای ایران و جهان اسلام است که با تکیه بر توان داخلی در حال ساخت است و خدماتی را به دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و مردم ارائه خواهد کرد.

سازمان فضایی ایران با هدف تقویت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فضایی، قرارداد طراحی و ساخت، پرتاب، آزمون و تحویل در مدار منظومه مخابراتی اینترنت اشیا را با سازمانی متشکل از شرکت‌های خصوصی و دولتی منعقد کرد.

کاربردهای منظومه ماهواره‌ای ایران

اینترنت اشیا (Internet of Things به اختصار IOT) به میلیاردها دستگاه فیزیکی متصل به اینترنت در سراسر جهان گفته می‌شود که اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و با کاربر و سایر دستگاه‌های متصل به اشتراک می‌گذارند؛ تقریبا هر چیزی که بتواند به شبکه اینترنت متصل شود، بخشی از اینترنت اشیا است.

کاربردهای منظومه ماهواره‌ای ایران
کاربردهای منظومه ماهواره‌ای ایران

این منظومه نیز در حوزه ارتباطات به‌ویژه اینترنت اشیا کاربرد دارد و در موارد مختلف دیگری نیز مانند پایش آب و خاک، پایش جنگل‌ها، دمای هوا در مناطق آتش‌خیز، میزان خشکی یا رطوبت خاک و از همه مهم‌تر استفاده از حسگرهای ارتباطاتی آن برای رصد و پایش خطوط انتقال نفت‌ و گاز از طریق ماهواره، در کمترین زمان ممکن بین تمام نقاط کشور و حتی نقاط صعب‌العبور و خارج از شبکه‌های زمینی است.

منبع khabaronline
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=80000
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها