چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ، بزرگترین فضاپیمای جهان انجام شد

0 28

چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ بزرگترین فضاپیمای جهان، امروز عصر پنجشنبه ۱۷خرداد۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۰ به وقت ایران انجام شد. بوستر سوپر هوی پس از جداسازی با موفقیت در خلیج مکزیک فرود آمد. به گفته کارشناسان در حال حاضر این فضاپیما در شرایط مطلوبی قرار دارد، اما یکی از ۳۳ موتور رپتور بوستر سوپر هوی خاموش شده است.

اداره هوانوردی فدرال که مجوز این پرتاب آزمایشی از مرکز فضایی استاربیس در جنوب تگزاس را صادر کرده بود، می‌گوید: «اسپیس‌ایکس تمامی پیش‌نیازهای لازم برای انجام این پرتاب آزمایشی را دارا بود.»

پس از هر پرتاب آزمایشی استارشیپ، اداره هوانوردی فدرال (FAA)، تحقیقاتی مفصل را درباره علت شکست انجام می‌دهد و به اسپیس‌ایکس توصیه می‌کند که چه اقداماتی را باید پیش از پرتاب بعدی به انجام برساند. این اداره و شرکت فضایی ایلان ماسک برای پرتاب آزمایشی چهارم روی رویکردی تازه توافق کرده بودند.

توافق اسپیس‌ایکس و اداره هوانوردی فدرال آمریکا

به گفته اداره هوانوردی فدرال، اسپیس‌ایکس برای بازگشت استارشیپ (Starship) به مدار سه سناریو و شیوه احتمالی شکست را پیش‌بینی کرده بود تا در صورت ناکامی در تکمیل این آزمایش و از دست‌ رفتن فضاپیما، دوباره نیازی به تحقیقات مفصل وجود نداشته باشد.

اسپیس ایکس مجوز FAA را برای پرتاب مگا موشک بعدی Starship در
اسپیس ایکس مجوز FAA را برای پرتاب مگا ماهواره‌بر بعدی Starship دریافت کرد.

FAA این سناریوها را تایید کرده بود، اما اگر ناهنجاری متفاوتی رخ می‌داد یا بوستر سوپر هوی (Super Heavy) دچار مشکل ‌می‌شد، احتمالا دوباره نیاز به انجام تحقیقات بود.

اسپیس‌ایکس در پرتاب آزمایشی چهارم، استارشیپ و سوپر هوی را در مسیری مشابه پرتاب آزمایشی سوم قرار داده بود. استارشیپ بر فراز اقیانوس هند دوباره به مدار وارد شد و بوستر سوپر هوی همانطور که انتظار می‌رفت در خلیج مکزیک فرود کنترل‌شده (فرود آرام در داخل آب) داشت.

چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ

فضاپیمای استارشیپ با ارتفاع ۱۲۲ متر تا به‌ امروز در فروردین، آبان و اسفند۱۴۰۲ و برای چهارمین بار امروز ۱۷خرداد۱۴۰۳ پرتاب شده که هر دفعه این ماهواره‌بر غول‌آسا در هر پرتاب عملکرد بهتری نسبت به قبل داشت.

اسپیس‌ایکس می‌گوید: «هدف بر بازگشت به زمین و استفاده مجدد از استارشیپ و سوپر هوی متمرکز بود.»
اسپیس‌ایکس می‌گوید: «هدف بر بازگشت به زمین و استفاده مجدد از استارشیپ و سوپر هوی متمرکز بود.»

دو مرحله استارشیپ – معروف به بوستر سوپرهوی و فضاپیمای استارشیپ – در اولین ماموریت که تنها پس از چهار دقیقه به پایان رسید، از هم جدا نشدند. جداسازی دو مرحله با موفقیت در پرتاب دوم اتفاق افتاد که حدود هشت دقیقه به طول انجامید. سومین پرتاب نیز نزدیک به ۵۰ دقیقه ادامه یافت و استارشیپ به سرعت مداری رسید. اکنون اسپیس‌ایکس در چهارمین پرتاب نیز به بهبود عملکرد خود ادامه داد.

اسپیس‌ایکس در شرح چهارمین ماموریت می‌گوید: «این پرتاب برای دستیابی به توانایی بازگشت و استفاده مجدد از استارشیپ و بوستر سوپرهوی بود. در اصل هدف آزمایش فرود کنترل‌شده بوستر و استارشیپ بود.»

به گفته اسپیس‌ایکس، این شرکت در پی پرتاب سوم، تغییرات متعددی در استارشیپ انجام داده بود. برای مثال، اسپیس‌ایکس دریافت که برخی از موتورهای رپتور سوپرهوی در هنگام شروع پرتاب، زود خاموش و پس از آن در هنگام فرود، طبق زمان برنامه‌ریزی‌ شده روشن نمی‌شوند که این مشکل در چهارمین پرتاب برطرف شده بود.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79721
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها