کاهش زباله فضایی با محدودیت‌های جدید برای اپراتورهای ماهواره

0 27

قوانین جدیدی که از سوی رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا وضع شده‌، اپراتورهای ماهواره را ملزم می‌کند تا با کاهش میزان تولید زباله در مدار زمین احتمال وقوع حادثه عامل ایجاد زباله را به کمتر از یک در هزار محدود کنند.

جسیکا روزنوورسل (Jessica Rosenworcel)، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC)، می‌گوید: «ما دیگر نمی‌توانیم ماهواره‌های جدید را بدون توجه به پایداری فضایی پرتاب کنیم. تلاش‌های ما برای کاهش زباله‌های مداری، امکان حفظ محیط مدار زمین، محافظت از خدمات و راه‌اندازی خدمات جدید را فراهم می‌آورد.»

در سال ۲۰۲۲، یک قانون جدید را تصویب شد که براساس آن همه ماهواره‌های پرتاب‌شده پس از ۲۹سپتامبر۲۰۲۴ ملزم بودند تا ظرف پنج سال پس از پایان ماموریت خود از مدار خارج شوند تا میزان برخورد را کاهش دهند. این قانون نسبت به جدول زمانی ۲۵ ساله قبلی، یک کاهش چشمگیر را در میزان برخوردها به همراه داشته است.

همچنین، این سازمان سال ۲۰۲۳ در یک اقدام بی‌سابقه، جریمه‌ای را برای عدم پیروی از طرح خروج از مدار زمین وضع کرد.

مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای محدود کردن زباله‌ها در مدار

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا تنها سازمان فدرال نیست که بر کاهش زباله‌های مداری متمرکز است. ناسا هفته گذشته طی یک گزارش سود و هزینه تلاش‌های گوناگون را برای کاهش زباله مورد ارزیابی قرار داده بود.

زباله های فضایی چیست و چرا یک تهدید جهانی است؟
زباله های فضایی چیست و چرا یک تهدید جهانی است؟

برخی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای محدود کردن زباله‌ها در مدار به شرح زیر هستند.

۱. بیرون راندن زباله‌ها از مسیر برخوردهای قریب‌الوقوع

۲. خارج کردن سریع‌تر فضاپیماهای بزرگ از مدار

۳. ردیابی دقیق قطعات بزرگ زباله

هفته گذشته، ۱۲ کشور از جمله بلژیک، آلمان و لیتوانی «منشور زباله صفر» (Zero Debris Charter) آژانس فضایی اروپا (ESA) را امضا کردند. این منشور، یک تعهد برای تبدیل کردن مدار زمین بدون زباله تا سال ۲۰۳۰ است که در نوامبر اعلام شد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79633
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها