موفقیت کاوشگر فضایی چین در فرود روی نیمه تاریک ماه

0 28

چین اعلام کرد که کاوشگر چانگ -ای۶ روز یکشنبه ۲ژوئن بر نیمه تاریک ماه که به ندرت مورد کاوش قرار گرفته با موفقیت فرود آمد. بخش تاریک ماه از آن جهت که دهانه‌های آن نسبت به بخش نزدیک و قابل مشاهده ماه بکر‌تر و کمتر با گدازه‌های قدیمی پوشیده شده است، نقطه عطفی در اکتشافات فضایی محسوب می‌شود.

این فرود موفقیت‌آمیز، گامی مهم در پیشرفت برنامه‌های فضایی چین و رقابتی تنگاتنگ‌تر با آمریکا و روسیه در اکتشاف ماه است و هدف از آن جمع‌آوری نمونه‌های سنگ و خاک از نیمه پنهان ماه و انجام آزمایش‌های علمی در سطح آن است.

این نمونه‌ها، اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ شکل‌گیری ماه، ترکیب و ظرفیت منابع آن و در نهایت برای درک بهتر از محیط و شرایط حاکم بر ماه خواهد بود.

نحوه ماموریت کاوشگر چانگ -ای۶ در ماه

این کاوشگر اوایل ماه مه تحت ریاست شی جین پینگ (Xi Jinping)، از مرکز فضایی ونچانگ (Wenchang Space Launch Site) در جزیره هاینان (جنوب چین) به فضا پرتاب شده بود.

عملیات نمونه‌برداری کاوشگر چانگ -ای۶ از نیمه تاریک و پنهان ماه
عملیات نمونه‌برداری کاوشگر چانگ -ای۶ از نیمه تاریک و پنهان ماه

هوانگ وو (Huang Wu)، از مسئولان شرکت علوم و فناوری فضایی چین (China Aerospace Science and Technology Corporation به اختصار CASC)، در خصوص نحوه فرود کاوشگر می‌گوید: «چانگ -ای۶ (Chang’e-6) پس از جدا شدن از مدار خود در ارتفاع حدود ۲۰۰ کیلومتری ماه، به جستجوی مکانی مناسب برای فرود در سطح ماه پرداخت.»

وی در ادامه بیان می‌کند: «فرود به مدار پایین‌تر خطراتی را به همراه داشت بنابراین ما با روش‌های کنترل دقیق‌تری برای قرار دادن کاوشگر در مسیر مجبور شدیم سرعت نسبی کاوشگر را به سرعت کاهش دهیم تا در عرض ۱۵ دقیقه به صفر برسد. این کار به مقدار زیادی پیشرانه (مواد محرکه) معادل تقریبا نیمی از وزن کل کاوشگر نیاز داشت.»

کاوشگر چانگ -ای۶ برای حفاری و جمع‌آوری نمونه‌های مورد نیاز خاک و سنگ از سطح نیمه تاریک ماه، مجهز به دو ابزار مته و بازوی روباتیک است. عملیات نمونه‌برداری قرار است طی دو روز پس از فرود کاوشگر به انجام برسد و پس از آن چانگ -ای۶ از نیمه تاریک و پنهان ماه خارج خواهد شد.

چین پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ نیز یک کاوشگر را در بخش تاریک ماه فرود آورده، اما نمونه‌ای از سطح آن را به زمین بازنگردانده بود. پکن قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ یک ماموریت فضایی سرنشین‌دار به ماه در راستای ساخت پایگاهی در آنجا را عملیاتی کند.

منبع zisaan
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79559
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها