انقلابی در علم نجوم، رصد آسمان در نور روز

ستاره‌شناسان با استفاده از یک تلسکوپ ویژه‌ توانستند آسمان را با موفقیت در نور نیز رصد کنند. چنین مشاهداتی برای ردیابی ماهواره‌ها، زباله‌های فضایی و دیگر اجرام دست‌ساخته در مدار زمین نیز مزیت بزرگی به همراه خواهد داشت.

این دستاورد بزرگ توسط دانشگاه مک کواری (Macquarie University) استرالیا که تلسکوپ هانتسمن (Huntsman Telescope) را در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ (Siding Spring Observatory) اداره می‌کند، اطلاع رسانی شد.

این دستگاه متشکل از ۱۰ دوربین دیجیتال استاندارد کانن (canon)، برای رصدهای نجومی در طول روز به دقت نورسنجی مطلق ۱ تا ۱۰ درصد می‌رسد. حتی اگر این برای تحقیقات پیشرفته کافی نباشد، می‌توان از آن برای زیر نظر گرفتن ستارگان درخشانی مانند بتلژوز (Betelgeuse)، در هنگام ناپدید شدن از آسمان شب استفاده کرد.

مزیت تلسکوپ هانتسمن

تلسکوپ‌های فضایی معمولا فقط بر بخش‌های کوچکی از آسمان تمرکز می‌کنند؛ بنابراین تصویری کلی از آسمان شب ارائه نمی‌دهند. اینجاست که دستگاه‌هایی مانند تلسکوپ هانتسمن می‌توانند کمک کنند.

تلسکوپ هانتسمن استرالیا می تواند اسرار کهکشانی را حل کند

کار تحقیقاتی که اکنون در مورد تایید اعتبار تلسکوپ در نور روز منتشر شده است، راه را برای رصدهای طولانی مدت بدون وقفه ستارگانی مانند بتلژوز که به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند، هموار می‌کند.

با توجه به اینکه ده‌ها هزار ماهواره به زودی در مدار زمین قرار می‌گیرند، تلسکوپ‌ها برای مراقبت از برخوردهای احتمالی در شبانه روز مورد نیاز هستند. این تلسکوپ‌ها به عنوان آزمایشی برای دوره بعدی سفرهای فضایی، ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را در طول روز زیر نظر داشت.

منبع hamshahrionline