فضاپیمای روسیه در جو زمین سوخت

0 23

فضاپیمای باری پروگرس ۸۶ بامداد روز ۲۸مه ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کرد و پس از ورود به جو زمین سوخت. مقامات ناسا در بروزرسانی ماموریت اعلام کردند پروگرس ۸۶ خالی به زمین نیامد؛ این فضاپیما در آخرین ساعات خود مانند یک کامیون، زباله‌ها را به جو زمین آورد تا طبق برنامه‌ریزی بر فراز اقیانوس آرام بسوزند.

پروگرس ۸۶ (Progress 86) در روز ۱دسامبر۲۰۲۳ با یک ماهواره‌بر روسی سایوز (Soyuz) از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur) در قزاقستان پرتاب شد. این فضاپیمای باری دو روز بعد به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و بیش از ۲ هزار کیلوگرم غذا، سخت‌افزار و سایر تجهیزات علمی را به فضانوردان حاضر در آزمایشگاه مداری تحویل داد.

چهار فضاپیما در حال حاضر به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده‌اند که عبارتند از کپسول دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس برای ماموریت کرو-۸ (Crew-8) ناسا، فضاپیمای سرنشین‌دار سایوز روسیه، فضاپیمای باری پروگرس ۸۷ و یک فضاپیمای باری سیگنوس (Cygnus) شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman).

طراحی مشابه سیگنوس و پروگرس

سیگنوس هم مانند پروگرس، برای یک بار استفاده طراحی شده است، اما هر دو نسخه باری و سرنشین‌دار سایوز و دراگون از سفر در هوای سیاره ما جان سالم به در می‌برند. سایوز به زمین می‌نشیند و دراگون در اقیانوس آرام فرود می‌آید.

سیگنوس هم مانند پروگرس، برای یک بار استفاده طراحی شده است
سیگنوس هم مانند پروگرس، برای یک بار استفاده طراحی شده است

فضاپیما‌های بیشتری قرار است به زودی از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کنند. فضاپیمای باری پروگرس ۸۸ روسیه قرار است بامداد پنجشنبه ۳۰مه پرتاب شود و شرکت آمریکایی بوئینگ (Boeing) بعدازظهر شنبه ۱ژوئن را برای اولین پرتاب سرنشین‌دار کپسول جدید استارلاینر (Starliner) خود هدف قرار داده است.

منبع entekhab
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79273
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها