پرتاب ماهواره برای بررسی نقش ابرها در تغییر اقلیم زمین

0 25

کاوشگر آئروسل ابر یا ارث‌کر توسط ماهواره‌بر فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب شد. این یک ماموریت مشترک بین آژانس فضایی اروپا و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن برای بررسی نقش ابرها در آب‌وهوا و ذرات معلق هوا در بازتاب نور خورشید و به دام انداختن پرتو فروسرخ ساطع‌شده از سطح زمین است.

آژانس فضایی اروپا (ESA) بیان می‌کند: «یادگیری درباره تعادل تشعشعات خورشیدی در سیاره ما برای رسیدگی به معضلات آب‌وهوایی بسیار مهم است و آن را تنها می‌توان از فضا انجام داد.»

این ماموریت در ارتفاع مداری مشابه ایستگاه فضایی بین‌المللی، اما با یک برنامه متفاوت عمل می‌کند. ماهواره ارث‌کر (EarthCARE) یک مدار قطبی خورشید را طی خواهد کرد.

مقامات آژانس فضایی اروپا می‌گویند: «ماهواره ارث‌کر به ثبت توزیع قطرات آب و بلورهای یخ و نحوه انتقال آن‌ها در ابرها خواهد پرداخت. داده‌های ضروری ارث‌کر، دقت مدل‌های توسعه ابر و رفتار، ترکیب و تعامل آن‌ها را با ذرات معلق در هوا بهبود می‌بخشند. همچنین، مدل‌های آب‌وهوایی آینده را بهبود می‌بخشند و از پیش‌بینی عددی آب‌وهوا پشتیبانی می‌کنند.»

 تجهیزات علمی ماهواره ارث‌کر

این ماهواره دارای چهار نوع تجهیزات علمی است که عبارتند از: لیدار اتمسفر (Atmospheric lidar) برای بررسی دقیق ابرها و مشخصات ابر و آئروسل، یک رادار مشخص‌کننده ابر برای یادگیری در مورد حرکت و پویایی و ساختار ابرها، یک رادیومتر پهن‌باند (broadband radiometer) برای بررسی تابش خورشیدی و تابش فروسرخ و یک تصویرگر چندطیفی.

 تجهیزات علمی ماهواره ارث‌کر
تجهیزات علمی ماهواره ارث‌کر

سیمونتا چلی (Simonetta Cheli)، مدیر کنونی برنامه‌های رصد زمین آژانس فضایی اروپا باور دارد که اگرچه این ماهواره اولین بار ۲۰ سال پیش طراحی شد، اما امروز مرتبط‌تر از حد تصور ظاهر می‌شود.

چلی می‌گوید: «ماموریت ارث‌کر، نمایش ارتباط پایداری زیست‌محیطی و نشان دادن این که آب‌وهوا به طور کلی چیزی است که در راس دستور کار کشورهای عضو ما هم از نظر برنامه‌های حمایتی و مشارکت در پروژه‌ها و هم تداوم بخشیدن به داده‌هایی موجود قرار دارد. ما متوجه شده‌ایم که سال ۲۰۲۳، گرم‌ترین سال ثبت‌شده تا به امروز بود. همچنین، همه ماه‌های سال ۲۰۲۴ گرم‌ترین ماه‌های ثبت‌شده بودند.»

وی در ادامه بیان می‌کند: «اگر بخواهیم تابش خورشید را به سمت زمین و تاثیر ابرها را از نظر خنک‌کنندگی ارزیابی کنیم، داشتن اطلاعات دقیق و مبتکرانه درباره ابرها، ذرات معلق در هوا و بارندگی ضروری است. همه این موضوعات را امروز می‌توان با داده‌های به‌دست‌آمده از چهار تجهیزات ماهواره ارث‌کر به صورت عمیق‌تر بررسی کرد.»

انتظار می‌رود ارث‌کر پس از پرتاب، یک دوره شش ماهه را برای راه‌اندازی پشت سر بگذارد و ماموریت اولیه آن حداقل سه سال طول بکشد.

فالکون ۹

۲۸‌مه یک روز شلوغ برای شرکت اسپیس‌ایکس بود و دومین پرتاب این شرکت که گروهی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک (Starlink) بود که از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Space Force Station) در فلوریدا به مدار زمین فرستاد.

فالکون ۹
فالکون ۹

تقویت‌کننده مرحله اول فالکون ۹ (Falcon 9) که در این ماموریت به پرواز درآمد، تاکنون هفت بار به فضا رسیده است. از جمله ماموریت‌های پیشین آن، پرتاب کپسول سرنشین‌دار دراگون (Dragon) در ماموریت کرو-۷ (Crew-7) و پرواز باری CRS-29 به ایستگاه فضایی بین‌المللی و دو ماموریت استارلینک بود.
تقویت‌کننده ماموریت روز ۲۸‌مه، تقریبا هشت دقیقه پس از پرتاب با موفقیت در پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ فرود (Vandenberg Space Force Base) آمد. مرحله فوقانی فالکون ۹ حدود ۲.۵ دقیقه بعد، ماهواره ارث‌کر را طبق برنامه در مدار زمین قرار داد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79250
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها