هواپیمای فضایی چین یک شی مرموز را در مدار زمین رها کرد

0 22

هواپیمای فضایی چین یک شی ناشناخته را در مدار زمین رها کرد. این شی، می‌تواند یک زیرماهواره یا سخت‌افزار ناخواسته باشد که پیش از پایان ماموریت و خروج هواپیما از مدار زمین و بازگشت به زمین رها شده است.

اگرچه نیروی فضایی آمریکا (U.S. Space Force)، ماهیت این شی را ناشناخته دانسته، اما نام 59884 با مشخصه بین‌المللی 2023-195G به آن داده شده است. هواپیمای فضایی چین بیش از ۱۶۵ روز در مدار بوده و شی جدید در ۲۴مه رصد شده است.

این هواپیما برای اولین بار در ۱۴دسامبر۲۰۲۳ به مدار زمین وارد شد. از آن زمان، این هواپیمای فضایی به دور زمین می‌چرخد، اشیای عجیبی را مستقر می‌کند یا سیگنال‌های عجیبی را انتشار می‌دهد.

مانور هواپیمای فضایی چین

برخی از افراد مانند جاناتان مکداول (Jonathan McDowell)، اخترفیزیکدان مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونین (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics به اختصار CFA)، معتقدند این شی ممکن است برای انجام مانورهای متعدد بازپس‌گیری به عنوان بخشی از آزمایش مداری در دومین پرواز خود مورد استفاده قرار بگیرد.

هواپیمای فضایی چین مردان شی مرموز را در مدار قرار می دهد
هواپیمای فضایی چین 

مکداول در ادامه می‌گوید: «یک شی جدید مرتبط با هواپیمای فضایی CSSHQ چین در مدار فهرست‌بندی شده است که به نظر می‌رسد حدود تاریخ ۲۴مه پرتاب شده باشد. این هواپیمای در اولین پرواز خود نیز یک کار مشابه انجام داده که جالب است ببینیم آیا هواپیما به زودی مانور می‌دهد یا فرود می‌آید.»

قابل درک است که چین همه چیز را درباره ماموریت هواپیمای فضایی خود کاملا محرمانه نگه دارد. همچنین مقامات فضایی چین هیچ تصویر یا توضیحی را درباره این هواپیمای فضایی منتشر نکرده‌اند.

در تنها گزارش رسمی چین که ساعاتی پس از این پرتاب منتشر شد، مختصر آمده است: «در این مدت، آزمایش‌های علمی فضایی و تایید فناوری قابل استفاده مجدد برای ارائه پشتیبانی فنی به منظور استفاده صلح‌آمیز از فضا انجام خواهند شد.»

شباهت هواپیمای فضایی چین با X-37B آمریکا

به هر حال، هواپیمای فضایی چین در حال حاضر سومین ماموریت خود را انجام می‌دهد و بسیاری معتقدند توانایی‌های آن تا حدودی شبیه به X-37B آمریکاست. هر دو به عنوان فضاپیماهای قابل استفاده مجدد در نظر گرفته شده‌اند و نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری فضایی هستند.

شباهت هواپیمای فضایی چین با ایکس-۳۷بی آمریکا
شباهت هواپیمای فضایی چین با ایکس-۳۷بی آمریکا

اولین پرواز فضایی این هواپیما در سال ۲۰۲۰ دو روز به طول انجامید؛ در حالی که دومین پرواز آن که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، ۲۷۶ روز طول کشید. هر دو سفر به مدار شامل رهاسازی یک شی در فضا بود. آن‌ها ممکن است بتوانند هزینه‌ها را کاهش دهند و تعداد ماموریت‌ها را بالا ببرند.

منبع asriran
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79143
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها