یک رویداد کیهانی نادر، رژه سیاره‌ها

0 131

سال ۲۰۲۴ سال شلوغی برای تماشاگران آسمان است، از خورشیدگرفتگی کامل گرفته تا نورهای شفق قابل مشاهده در سراسر جهان و از همه مهم‌تر یک رویداد کیهانی بزرگ با نام رژه سیاره‌ها را باید در نظر داشت. وقت آن است که دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ‌ها را بیرون بیاوریم تا شاهد این پدیده طبیعی نادر باشیم. 

رژه سیاره‌ها چه زمانی رخ می‌دهد؟

رژه سیاره‌‌ای یا هم‌ترازی سیاره‌ای، رخداد خاصی است که ۶ سیاره عطارد، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون در مداری بیضوی به دور خورشید می‌چرخند و هنگام عبور در یک خط مستقیم ظاهر می‌شوند. برای مدت کوتاهی، افراد می‌توانند با استفاده از تجهیزات ویژه‌ای مانند تلسکوپ یا دوربین دوچشمی پرقدرت، همه این سیارها را در کنار هم مشاهده کنند.

رژه سیاره در ۳ژوئن قبل از طلوع خورشید، به‌طور گسترده در سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود. با این حال، بسته به منطقه، برخی ممکن است چند روز زودتر یا بعد از آن شاهد این پدیده باشند.

رژه سیاره در ۳ژوئن
رژه سیاره در ۳ژوئن
گزارش‌ها حاکی از آن است که کسانی که در سائوپائولو زندگی می‌کنند می‌توانند زودتر در ۲۷‌مه در بخش آسمان ۴۳ درجه شاهد رژه سیاره‌ای باشند، در حالی که ساکنان سیدنی می‌توانند آن را در ۲۸مه در بخش آسمان ۵۹ درجه ببینند. به طور مشابه، نیویورکی‌ها می‌توانند در ۳ژوئن شاهد تراز سیاره‌ای در سال ۲۰۲۴ باشند. همچنین یک برنامه از سوی اپلیکیشن آموزشی نجومی استارواک (Starwalk) تنظیم شده که رژه سیاره را در یک مکان مشخص آسان می‌کند.

یک مورد دیگر نیز در ۲۸اوت در راه است. تراز هفت سیاره‌ای حتی خاص‌تر و ویژه‌تر برای ۲۸فوریه۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است، جایی که عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون در آن قرار خواهند گرفت و همسو می‌شوند.

چرا رژه سیاره‌ها رخ می‌دهد؟

رژه سیاره‌ها به این معنی نیست که سیارها کاملا در یک راستا قرار می‌گیرند، بلکه برخی از سیارها کمی بالاتر و پایین‌تر از سایرین خواهند بود، از این رو، به‌رغم دور بودن از یکدیگر، به دلیل موقعیت خود، در یک راستا به نظر می‌رسند.

وقت آن است که دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ‌ها را بیرون بیاوریم تا شاهد این رویداد نادر آسمانی رژه‌سیاره‌ها باشیم.
وقت آن است که دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ‌ها را بیرون بیاوریم تا شاهد این رویداد نادر آسمانی رژه‌سیاره‌ها باشیم.

بهترین مکان برای تماشای رژه سیاره‌ها ۲۰۲۴ کجاست؟

بهترین مکان برای تماشای رژه سیاره ۲۰۲۴ جایی دور از آسمان‌خراش‌ها و شهرهایی با آلودگی نوری کمتر و بدون موانع فیزیکی خواهد بود. اگر قصد دارید بدون تجهیزات خاصی شاهد این پدیده باشید، این احتمال وجود دارد که فقط بتوانید مریخ و زحل را که بزرگ‌تر از چهار مورد دیگر هستند را مشاهده کنید. برای رصد اورانوس و نپتون، باید از فناوری کمک گرفت.

شاید بتوانید مریخ و زحل را که بزرگ‌تر از چهار مورد دیگر هستند را مشاهده کنید، اما برای رصد اورانوس و نپتون، باید از فناوری کمک گرفت.
شاید بتوانید مریخ و زحل را که بزرگ‌تر از چهار مورد دیگر هستند را مشاهده کنید، اما برای رصد اورانوس و نپتون، باید از فناوری کمک گرفت.

بهترین زمان برای مشاهده این رویداد کیهانی درست قبل از طلوع خورشید خواهد بود و باید چشمی به افق شرقی داشت. سیارها فقط از یک زاویه خاص در یک راستا به نظر می‌رسند. همچنین بسیار مهم است که آسمان صاف بماند تا این رویداد قابل رویت باشد.

منبع tejaratnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79097
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها