کشف یک سیاره جدید شبیه زمین

0 58

ستاره‌شناسان دانشگاه وارویک انگلستان، با استفاده از ماهواره‌های ناسا سیاره جدیدی را در فاصله‌ ۴۰ سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که می‌تواند شرایط لازم برای حیات انسان یا موجودات فضایی را پشتیبانی کند. به گفته کارشناسان این سیاره با نام گلیس ۱۲ بی، یکی از معدود سیاره‌های سنگی شناخته شده‌ است که از نظر تئوری قابل سکونت است و آن را نزدیک‌ترین سیاره معتدل به اندازه زمین که تاکنون کشف شده است توصیف کردند. این می‌تواند به این معنی باشد که ستاره‌شناسان ممکن است یک قدم به اثبات قطعی وجود بیگانگان نزدیکتر باشند.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که جو گلیس ۱۲ بی (Gliese 12 b) چگونه است یا واقعا جو دارد یا خیر، اما آن‌ها می‌گویند: «اندازه این سیاره مشابه زهره است و تقربیا هر ۱۳ روز زمینی به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد.»

ویژگی‌های سیاره جدید شبیه به زمین

دمای سطح این سیاره ۴۲ درجه سانتیگراد تخمین زده می‌شود که معادل یک روز گرم تابستان در زمین و بسیار کمتر از دمای اکثر پنج هزار سیاره فراخورشیدی است.

توماس ویلسون (Thomas Wilson)، فیزیکدان دانشگاه وارویک (University of Warwick) که با استفاده از داده‌های ماهواره‌های ناسا در این کشف مشارکت داشت وجود این سیاره و ویژگی‌های آن مانند اندازه، دما و فاصله آن از زمین را تایید کرد.

ویژگی‌های سیاره جدید شبیه به زمین
سیاره جدید شبیه به زمین

ویلسون می‌گوید: «این کشف هیجان انگیز به ما در تحقیقات در مورد سیاره‌های مشابه زمین در سراسر کهکشان کمک می‌کند. سیاراتی مانند Gliese 12 b بسیار اندک هستند، بنابراین بسیار نادر است که بتوانیم جو و دمای یکی از آن‌ها را از نزدیک بررسی کنیم.»

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان که برای کشف این سیاره با استفاده از ماهواره تس (TESS) با ناسا همکاری کردند، دریافتند که ستاره معادل خورشید ما به نام Gliese 12 یک کوتوله قرمز سرد است که در صورت فلکی حوت (Pisces) قرار دارد.

اندازه ستاره تنها حدود ۲۷ درصد اندازه خورشید و حدود ۶۰ درصد دمای سطح آن است، فاصله بین ستاره گلیس ۱۲ و سیاره جدید تنها ۷ درصد فاصله زمین و خورشید است، این سیاره ۱.۵ برابر بیشتر از انرژی دریافتی زمین از خورشید از ستاره خود انرژی دریافت می‌کند.

این کوتوله قرمز تمایل به فعالیت مغناطیسی دارد و در نتیجه شعله‌های پرتو ایکس مکرر و قدرتمند ایجاد می‌کند. با این حال، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که گلیس ۱۲ هیچ نشانه‌ای از رفتار شدید را نشان نمی‌دهد. این سیاره برای اولین بار در اوت۲۰۲۱ مشاهده شد، اما دانشمندان اخیرا شواهد کافی برای تایید وجود آن به دست آوردند.

منبع asriran
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=78831
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها