۵ تصویر خیره‌کننده از اولین داده‌های علمی تلسکوپ فضایی اقلیدس

تلسکوپ فضایی اقلیدس متعلق به آژانس فضایی اروپا، در اولین داده‌های علمی ماموریت خود برای کاوش جهان تاریک، مناظر فضایی بی‌سابقه‌ای مانند گروه کهکشان‌های دورادو را همراه با پنج عکس شگفت‌انگیز منتشر کرده است. این عکس‌ها حداقل چهار برابر از تمام تصاویر گرفته‌شده توسط تلسکوپ‌های زمینی واضح‌تر هستند و پنج شی فضایی متفاوت را به تصویر می‌کشند.

تصاویر ارسالی توسط تلسکوپ فضایی اقلیدس

تصویر زیر منطقه آبل ۲۷۶۴ (Abell 2764) از کهکشان‌هایی که به دور هاله‌ای از ماده تاریک می‌چرخند را نشان می‌دهد.

نمای جدید اقلیدس از ستاره درخشان نزدیک آبل
نمای جدید اقلیدس از ستاره درخشان نزدیک آبل ۲۷۶۴

در تصویر زیر نیز شاهد منطقه‌ای از تشکیل ستاره‌های فعال (ستاره‌ساز) مسیه ۷۸ (Messier78) هستیم که در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. اقلیدس با استفاده از دوربین مادون قرمز خود به اعماق این زایشگاه ستاره‌ای نگاه کرد و نقشه‌ای بی‌سابقه از رشته‌های پیچیده گاز و غبار تهیه کرد و همچنین ستاره‌ها و سیاره‌های تازه تشکیل‌شده را کشف کرد.

تصاویر فضاپیمای اقلیدس بزرگترین تصاویری هستند که تاکنون از فضا گرفته شده است

در ادامه، تصویر زیر کهکشان مارپیچی NGC 6744 را نشان می‌دهد. این کهکشان حدود ۳۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی طاووس (Pavo) جای گرفته است.

کهکشان مارپیچی NGC 6744

گروه کهکشان‌های دورادو (Doradu) در نیمکره جنوبی نیز در تصویر زیر قابل مشاهده است. دورادو یک گروه از کهکشان‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما اندازه آن می‌تواند به یک خوشه کهکشانی نیز نزدیک باشد و همچنین هر دو نوع مارپیچی و بیضوی را شامل می‌شود.

Dorado یک گروه از کهکشان‌ها در نظر گرفته می‌شود و همچنین هر دو نوع مارپیچی و بیضوی را شامل می‌شود.
دورادور یک گروه از کهکشان‌ها در نظر گرفته می‌شود و همچنین هر دو نوع مارپیچی و بیضوی را شامل می‌شود.

در نهایت، تصویر زیر از خوشه کهکشانی آبل ۲۳۹۰ منتشر شده است که شباهت زیادی به کهکشان راه شیری دارد. این خوشه در فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد و از ۵۰ هزار کهکشان تشکیل شده است.

اقلیدس نور درون خوشه ای را در آبل 2390 مشاهده می‌کند
اقلیدس نور درون خوشه‌ای را در آبل ۲۳۹۰ مشاهده می‌کند

تصاویر بالا، قدرت زیاد تلسکوپ اقلیدس در ثبت عکس‌های فضایی و همچنین ظرفیت آن در تحقیقات علمی آینده را نشان می‌دهد. این تلسکوپ در طول عمر شش ساله خود، تا فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از ما، میلیاردها کهکشان را رصد خواهد کرد. در مجموع، دانشمندان آژانس فضایی اروپا (ESA) به کمک این ماهواره می‌خواهند بزرگ‌ترین نقشه سه‌بعدی از کهکشان را ایجاد کنند.

این نقشه حاوی داده‌های جدیدی در مورد انبساط کیهان و عملکرد گرانش خواهد بود. همچنین انرژی تاریک و ماده تاریک را بررسی خواهد کرد. در ساخت تلسکوپ از دو دوربین با فناوری پیشرفته بهره گرفته شده است:

1. ویس (VIS) می‌تواند کیهان را در نور مرئی ثبت می‌کند.
  2. NISP فاصله زمین تا کهکشان‌ها و سرعت انبساط کیهان را اندازه‌گیری می‌کند.