شکار لحظه های فضایی (11) + عکس

0 3,114

امیرحسین مجیدیان: در هزاره ی جدید میلادی ، علاوه بر اینکه تماشاگران آسمان و ستاره شناسان در سراسر جهان شاهد ابرماه های زیبا، شهاب سنگ های بزرگ جذاب و شفق های رنگارنگ بی نظیری بوده اند، پرتاب ها و ارسال های فضایی جدیدی شکل گرفتند و به عرصه ی فضایی شکوه افزودند.بنابراین قصد داریم تا با روالی منظم در قالب آلبوم عکس هایی روزانه همراه شما باشیم.
این شما و عکس های جذاب امروز:

1- خیال بافی برای ثبت یک شاهکار طبیعی: ریک مور هنگامی که در نبراسکا در حال خیال بافی بود، چنین صحنه ای از آسمان قلبش را ربود.
کهکشان راه شیری، شب‌ها در آسمانی کاملاً تاریک (به دور از نور ماه و آلودگی نوری) به صورت نوار سفید کم رنگی در آسمان دیده می‌شود. پهنای این نوار تقریباً ۳۰ درجه است

2- شهاب سنگ در گرگ و میش آسمان:
بارش شهابی ساوشی را در شمال ایندیانا می بینیم.
بارش شهابی در هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده‌ای از ذرات در فضا رخ می‌دهد. در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزند.[نیازمند منبع] هر بارش شهابی در ناحیه مشخصی از آسمان اتفاق می‌افتد و به این محل کانون بارش گفته می‌شود. البته جهت حرکت شهاب‌ها متفاوت است ولی اگر مسیر آن‌ها را امتداد دهیم به کانون بارش می‌رسیم.

3-سحابی مار: این تصویر زیبای نجومی را آقای جان چامک در جان برایان پارک به ثبت رسانیده است.سحابی مار که در مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته یکی از معدود سحابی های تاریک است که به عنوان یکی از 182 نشانه های تاریک آسمان دسته بندی شده است.تصویر نجوم بسیار زیبای 19 فوریه 2009 مسافتی 4 هزار و 200 متری را از قله آتشفشانی مائونا کی در هاوایی و در برابر آسمان تاریک شب و طلوع راه شیری به ثبت رسانده است.

4- رنگین بسیار دلربا در آریزونا:
در بالاتر از کوه ها غوغایی از رنگ ها شوری به پا کرده و رنگ آمیزی بی نظیری را به وجود آورده است.
یک رنگین کمان نور قابل مشاهده ای است که به هفت رنگ شکسته شده که عبارتند از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش. رنگین کمان ها همیشه یک شکل دارند. یعنی همیشه قرمز در سر و بنفش در کف رنگین کمان است.

5- سحابی پیله در هاله ای از گاز هیدروژن:
شکی نیست که در این میدان پر جمعیت ستاره ای با وسعت 3 درجه در داخل صورت فلکی پران قو (دجاجه، ماکیان)، نگاه ها مستقیمأ به سحابی پیله دوخته می شود. این پیله کیهانی به صورت یک زایشگاه پر جمعیت یک دم بسیار طولانی از ابر های گرد و گاز بین ستاره ای را در عقب خود حک نموده است. نام این سحابی (IC 5146) است که با قطر یا وسعت 15 سال نوری 4 هزار سال از ما فاصله دارد.