ماه‌گرفتگی منحصر به فرد امشب را از دست ندهید

217

امشب ۱۵اردیبهشت یک ماه‌گرفتگی منحصر به‌ فرد رخ می‌دهد که در آسمان ایران نیز قابل مشاهده است و به این زودی‌ها تکرار نخواهد شد. به گفته مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، پدیده خسوف یا ماه‌گرفتگی جمعه شب، از ساعت ۱۸ و ۴۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه به وقت ایران آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۳ و ۱ دقیقه و ۴۵ ثانیه نیز ادامه خواهد یافت.

در همین رابطه بخوانید: خسوف یا ماه گرفتگی چیست؟+راهنمای رصد و فیلم

ماه‌گرفتگی امشب چگونه است؟

به‌طور کلی ماه‌گرفتگی انواع مختلفی دارد. در خسوف کامل، تمام ماه در سایه زمین قرار خواهد گرفت. در ماه‌گرفتگی جزئی نیز بخشی از ماه از سایه زمین عبور می‌کند. هرچند امشب ما با یک ماه‌گرفتگی متفاوت به نام نیم‌سایه مواجه خواهیم بود که در آن هیچ بخشی از ماه در سایه زمین قرار نمی‌گیرد. همین امر نیز باعث شد که پیشینیان آن را خسوف غیرمرئی بنامند!

ماه‌گرفتگی

رصد خسوف امشب

اوج این رویداد در ساعت ۲۰ و ۵۲ دقیقه و ۵۸ ثانیه خواهد بود. البته این پدیده فقط مختص ایران و مناطق اطراف آن نیست و در قاره‌های اروپا، آسیا، استرالیا، آفریقا و قطب جنوب نیز قابل رویت است.

شهروندان تهرانی نمی‌توانند از همان ابتدا به تماشای ماه‌گرفتگی بنشینند، زیرا ماه در آن زمان در تهران زیر افق بوده و قابل رویت نخواهد بود. افراد علاقمند ساکن تهران می‌توانند از ساعت ۱۹ به آسمان نگاه کنند و از این پدیده زیبا لذت ببرند؛ اما باید توجه داشت که تشخیص ماه‌گرفتگی امشب با چشم غیرمسلح چندان آسان نبوده و بهتر است از ابزار رصدی برای تماشای آن استفاده شود.

ماه‌گرفتگی ۱۵اردیبهشت پس از ماه‌گرفتگی نیمه‌شب ۲۴بهمن۱۳۹۵ عمیق‌ترین ماه‌گرفتگی نیمسایه است و تا ۱۹ سال دیگر شاهد یک خسوف نیمسایه با این کیفیت نخواهیم بود.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73346
مطالب پیشنهادی اسپاش