احتمال وجود حیات در قمر زحل

544

محققان معتقدند با توجه به شرایط حاکم بر انسلادوس (Enceladus)، قمر زحل، احتمال وجود موجودات دریایی مشابه زمین در این جرم کیهانی وجود دارد. آن‌ها عقیده دارند در صورتی که این قمر بتواند به فعالیت عادی خود ادامه دهد، ممکن است در آینده‌ای دورتر موجودات پیشرفته‌تری نیز در انسلادوس رشد کنند.

محسن منتظری، ستاره‌شناس، در این باره می‌گوید: «در واقع در هر نقطه‌ای که آب و هیدروکربن وجود داشته‌ باشد، احتمال وجود میکروب نیز خواهد بود و به همین دلیل وجود حیات میکروبی در قمر انسلادوس دور از انتظار بشر نیست.»

او عنوان می‌کند: «قمر انسلادوس به طور کلی ۱۰۰ میلیون سال عمر دارد و بعد از انقراض دایناسورها تشکیل شده است. در واقع با توجه به عمر کوتاه قمر انسلادوس، می‌توان نتیجه گرفت که در زمان حیات دایناسورها این قمر وجود نداشته است. زیرا دایناسورها حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش منقرض شده‌اند.»

حیات در انسلادوس

به گفته وی، در واقع وجود موجودات دریایی مشابه زمین در این قمر سیاره زحل دور از انتظار نیست، اما به دلیل اینکه انسلادوس عمر کمی دارد، زمانی کافی برای شکل‌گیری موجودات دریایی مشابه زمین در این قمر وجود نداشته است. در واقع حیاتی که در انسلادوس پیش‌بینی می‌شود، مشابه زمین نیست، اما شکل‌گیری موجوداتی به صورت میکروارگانیک در این قمر به راحتی امکان‌پذیر است.

انسلادوس قمر زحل

وی اظهار دارد: «برای مطالعه این قمر باید ربات فضایی به سطح انسلادوس اعزام کنیم تا بتواند از مواد موجود روی آن نمونه‌برداری کند. با توجه به ویژگی‌های انسلادوس انتظار می‌رود در نخستین نمونه‌برداری از آب‌فشان‌ها میکروب وجود داشته باشد.»

منبع imna imna