سلاح پرقدرت چین برای از کار انداختن ماهواره‌های استارلینک

3,653

دانشمندان نظامی چین سلاح مایکروویو با توان بالایی ساخته‌اند که می‌تواند ماهواره‌های مخابراتی استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس را از کار بیندازد. به گفته محققان دانشگاه ملی فناوری دفاعی (NUDT) چین، این دستگاه به سادگی و با اتصال به شبکه برق شهری به طور دائمی فعال می‌شود.

ابعاد تسلیحات مایکروویو رایج تقریبا به اندازه یک اتاق است، اما دانشمندان ابعاد این دستگاه را که در واقع یک منبع انرژی فشرده است، به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و آن را در اندازه یک قفسه کتاب طراحی کرده‌اند.

در همین رابطه بخوانید: جاسوسی فضایی اسپیس‌ایکس برای دولت آمریکا

دستگاه مورد اشاره قادر به تولید برق ۱۰ گیگاوات با سرعت ۱۰ پالس در ثانیه است؛ انرژی شدیدی که می‌تواند پرتوهای مایکروویو قدرتمندی را برای از بین بردن تراشه‌های به‌کاررفته در پهپادها، هواپیماها یا حتی ماهواره‌ها ایجاد کند. چنین منبع انرژی متراکم‌شده‌ای ارتش چین را قادر می‌سازد تا توپ مایکروویو را روی تجهیزاتی مثل کامیون قرار دهد و از آن برای حمله به اهداف در حال عبور از آسمان بهره بگیرد.

جنگ فضا جنگ ستارگان

تجهیزات مورد استفاده ارتش در حال حاضر امواج مایکروویو را اغلب در سطوح کیلووات یا مگاوات تولید می‌کنند. بر اساس تخمین دانشمندان ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) چین، برای آسیب رساندن به ماهواره‌های استارلینک که احتمالا با روش‌هایی خاصی محافظت می‌شوند، قدرت پرتو مایکروویو باید به یک گیگاوات یا بیشتر برسد.

آن‌ها می‌گویند از بین بردن منظومه ماهواره‌ای استارلینک که در حال حاضر شامل هزاران ماهواره در مدار لئو می‌شود، با استفاده از موشک‌های ضدماهواره رایج غیرممکن است. این در حالی است که یک توپ مایکروویو می‌تواند ارتباط ماهواره‌ها را مختل کند یا با به مدارهای الکتریکی آن‌ها آسیب دائمی برساند. به گفته تیم تحقیقاتی، این دستگاه می‌تواند تجهیزات ماهواره‌های استارلینک را محترق کرده و بسوزاند.

رقابت بر سر کاربرد نظامی فناوری‌های مایکروویو با توان بالا

به گفته برخی از محققان PLA، چین در کاربرد نظامی فناوری‌های مایکروویو با توان بالا از ایالات متحده و روسیه عقب افتاده است. ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۸ طی یک آزمایش میدانی، گروهی متشکل از ۳۳ پهپاد را با یک سلاح مایکروویو منهدم کرد. در همان سال، توپ مایکروویو کراسوخا-۴ (Krasukha-4) روسیه یک بالگرد تهاجمی AH-64 آمریکا را با آسیب رساندن به مدارهای الکتریکی آن در سوریه زمین‌گیر کرد.

محققان نظامی چین می‌گویند ارتش این کشور پس از استفاده موثر از ماهواره‌های استارلینک علیه روسیه در جنگ اوکراین، توسعه تسلیحات مایکروویو پرتوان را تسریع کرده است.

منبع techchina
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73076
مطالب پیشنهادی اسپاش