ناسا از اقامتگاه شبیه‌سازی‌شده مریخ رونمایی کرد

1,996

ناسا از اقامتگاه شبیه‌سازی‌شده با شرایط مریخ رونمایی کرده است که می‌تواند آمادگی بیشتری برای مسافران آتی ماموریت‌های فضایی فراهم سازد. آژانس فضایی آمریکا در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ اولین ماموریت سرنشین‌دار جهت فرود روی سطح سیاره مریخ را به انجام برساند.

این مجموعه با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی بزرگ ساخته شده است؛ در واقع ناسا می‌خواهد عملکرد چنین چاپگرهایی را برای سایر مصارف مثل ساخت محل سکونت دائمی در مریخ مورد بررسی قرار دهد. ناسا فعلا در نظر ندارد از این محل سکونت برای فضانوردان خود استفاده کند، اما داوطلبان منتخب دارای پیش‌زمینه علمی خواهند بود و در قالب یک تیم با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا وظایف مشابه با یک فضانورد در مریخ را به انجام برسانند.

مرکز فضایی لیندون بی جانسون (Lyndon B. Johnson Space Center) آمریکا میزبان اقامتگاه شبیه‌سازی‌شده CHAPEA (سرواژه Crew Health and Performance Exploration Analog) است که در مساحت حدودی ۱۶۰ متر مربع پذیرای ۴ نفر داوطلب خواهد بود. از جمله ویژگی‌های این اقامتگاه می‌توان به ۹ اتاق با اتاق خواب‌های شخصی برای هر نفر در کنار سرویس بهداشتی و حمام مشترک اشاره کرد.

سکونتگاه شبیه‌سازی‌شده مریخی CHAPEA

از جمله اموری که داوطلبان اقامتگاه شبیه‌سازی‌شده فضایی باید انجام دهند، پرورش دادن گیاهان برای مصرف غذایی، امور پژوهشی و علمی، پیاده‌روی روی سطح مشابه با سیاره مریخ و کار با مجموعه‌ای از ربات‌ها و ماشین‌ها خواهد بود. مدت زمان مورد نظر برای اقامت آن‌ها نیز ۱۲ ماه اعلام شده است.

داوطلبانبرای واقعی‌تر شدن شرایط ناچارند با مشکلاتی مانند انفکاک از محیط اطراف، محدودیت منابع و خرابی تاسیسات دست‌وپنجه نرم کنند. پایش وضعیت سلامت فیزیکی و ذهنی هر شخص، قسمت مهمی از این تحقیق را تشکیل می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید: آیا در سیاره مریخ آب و حیات وجود دارد؟

زندگی در مریخ
فضای داخلی اقامتگاه شبیه‌سازی‌شده فضایی CHAPEA.

مشارکت‌کنندگان در طرح اقامتگاه شبیه‌سازی‌شده فضایی CHAPEA می‌توانند با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشند، اما ارتباطات با تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای صورت می‌گیرد که به دلیل فاصله میان زمین و مریخ روی می‌دهد. به همین دلیل پیام‌های ویدئویی و متنی، تنها گزینه برای ارتباط خواهند بود و تماس تلفنی یا تصویری هم‌زمان برای آن‌ها مقدور نیست.

طبق اعلام ناسا محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده طی این آزمایش، حتی از شرایط ایستگاه فضایی هم دشوارتر است. در صورتی‌ که هر کدام از شرکت‌کنندگان نتوانند شرایط دشوار را برای ۱۲ ماه آتی تحمل کنند، می‌توانند درخواست ترک برنامه را ارائه دهند. ناسا تعدادی اعضای جایگزین به همین منظور در نظر گرفته است.

آژانس فضایی آمریکا فعلا تمرکز ویژه‌ای روی دو ماموریت آتی آرتمیس (Artemis) دارد که دومین مرحله از آن، شامل فرستادن مجدد فضانوردان به سطح قمر زمین پس از گذشت ۵۰ سال می‌شود. انتظار می‌رود که سری ماموریت‌های آرتمیس، شرایط را برای ساخت یک پایگاه فضایی در ماه هموار سازند تا بتوان از آن به عنوان یک ایستگاه موقت در سفر به مریخ استفاده کرد.