دانشمندان مسیر یک سیارک را با هدف دفاع از زمین منحرف می‌کنند

چین یک سیارک کوچک و نزدیک به زمین را به عنوان هدف برای ماموریت آزمایشی خود انتخاب کرده است تا یک فضاپیما را به آن بکوبد و مسیرش را منحرف کند؛ امری که به منظور مقابله با سیارک‌های بالقوه خطرناک انجام می‌شود. به گفته چن کی (Chen Qi)، دانشمند آزمایشگاه اکتشافات فضای عمیق (DSEL) چین، ماموریت آن‌ها سیارکی موسوم به 2019 VL5 با قطر ۳۳ متر را هدف قرار خواهد داد.

این ماموریت دفاع سیاره‌ای برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است و شامل دو فضاپیما می‌شود که به وسیله حامل فضایی لانگ مارچ-۳بی (Long March-3B) روانه فضا خواهند شد. هر فضاپیما مسیر متفاوتی را دنبال خواهد کرد؛ یکی از آن‌ها ابتدا برای بررسی توپوگرافی 2019 VL5 به این سیارک می‌رسد، در حالی که فضاپیمای دوم مسیر برخورد با سیارک را دنبال می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: ناسا برای اولین بار مسیر یک سیارک را با کوبیدن فضاپیما به آن تغییر داد

برخورد فضاپیما با سیارک

در ادامه ماموریت، فضاپیمای دوم به 2019 VL5 برخورد خواهد کرد تا آن را حدود ۳ تا ۵ سانتی‌متر از مسیر خود منحرف کند. اگرچه این انحراف ناچیز به نظر می‌رسد، با گذشت زمان و ظرف سه ماه می‌تواند به هزار کیلومتر افزایش یابد. فضاپیمای اول پس از انجام کامل عملیات، برای بررسی سیارک به نزدیکی آن بازمی‌گردد. گفتنی است پیش‌تر ناسا اولین ماموریت مشابه را در قالب برنامه‌ای به نام دارت (DART) با موفقیت به انجام رسانده بود.

منبع techchina