شاید جهان اصلا برای وجود ما ساخته نشده باشد!

16 9,990

بر‌ اساس یک نظریه، ممکن است جهان ما در آزمایشگاه یک تمدن پیشرفته به‌ وجود آمده باشد! بزرگ‌ترین راز درباره تاریخ جهان این است که قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاد؟ جهان دقیقا از کجا آغاز می‌شود؟ آلبرت اینشتین تقریبا یک قرن پیش جایگزین‌هایی پایدار برای مدل بیگ‌بنگ را جست‌وجو کرد. زیرا از دیدگاه او، آغاز زمان از منظر فلسفی رضایت‌بخش نبود.

از آن زمان، حدس‌ و‌ گمان‌ها و بحث‌های علمی درباره منشا کیهان افزایش یافتند. این بحث‌ها ایده‌هایی درباره ظهور جهان از نوسان‌های خلا، دوره‌های تکراری انبساط و انقباض یا اصل آنتروپی بر‌‌‌ اساس چشم‌انداز نظریه ریسمان و چندجهانی را شامل می‌شود. آلان گوت (Alan Guth)، کیهان‌شناس موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا، درباره این موضوع می‌گوید: «هر آنچه اتفاق می‌افتد، بی‌نهایت بار دیگر رخ می‌دهد.» آنتروپی (Entropie) یا آشفتگی، عدم قطعیت یک سامانه را بیان می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: جهان موازی چیست و آیا جهان‌های موازی وجود دارند؟

ما چگونه به وجود آمدیم؟

یکی از احتمال‌هایی که کمتر بررسی شده، ساخت جهان در آزمایشگاه تمدنی پیشرفته است. از آنجا‌ که جهان ما هندسه‌ای مسطح با انرژی خالص صفر دارد، ممکن است تمدن‌های پیشرفته از فناوری تونل‌زنی کوانتومی (Quantum Tunneling) برای ساخت جهان‌های نوزاد از هیچ استفاده کرده باشند. تونل‌زنی کوانتومی، فرآیند کوانتومی تونل زدن یک ذره بنیادی در یک «سد پتانسیل» است که از نظر کلاسیک، قادر به عبور از آن نیست.

ما چگونه به وجود آمدیم؟

در‌ حال‌ حاضر، نظریه‌ای قابل‌ پیش‌بینی برای ترکیب دو ستون فیزیک مدرن، یعنی مکانیک کوانتوم و گرانش وجود ندارد، اما ممکن است تمدنی‌ پیشرفته به این نظریه رسیده و از فناوری کافی برای ساخت جهان‌های نوزاد برخوردار باشد. در‌ این‌ صورت، نه‌تنها می‌توان به منشا جهان پی برد، بلکه می‌توان ثابت کرد جهان ما هم میزبان تمدنی پیشرفته است که خود جهان نوزاد دیگری را به‌ وجود می‌آورد؛ درست مانند سامانه‌ای بیولوژیکی که طول عمر مواد ژنتیکی خود را از طریق نسل‌های متعدد حفظ می‌کند.

بر‌‌ اساس استدلال متداول آنتروپی، شاید جهان اصلا برای وجود ما ساخته نشده باشد؛ بلکه برای ظهور تمدن‌هایی پیشرفته‌تر از ما انتخاب شده است. بچه‌های باهوش بلوک کیهانی ما یا همان گروهی که فناوری لازم برای خلق جهان‌های نوزاد را در‌ اختیار دارند، از اداره‌کنندگان اصلی فرایند گزینش داروینی کیهانی هستند؛ در حالی‌ که ما هنوز نمی‌‌دانیم شرایط کیهانی چگونه به وجودمان انجامیدند و قدرت بازسازی این فرایند را نداریم.

با‌‌ توجه‌‌ به چنین دیدگاهی، نباید سطح فناوری تمدن‌ها را بر‌‌اساس قدرتی که اعمال می‌کنند، اندازه‌گیری کرد؛ بلکه باید این سطح را طبق توانایی تمدن برای بازسازی شرایط اخترفیزیکی‌ ارزیابی نمود که به وجود آن‌ها منجر شدند.

تمدن بشری چقدر هوشمند است؟

از نظر سطح فناوری، انسان‌ها در سطح پایینی قرار دارند و در مقیاس کیهانی در کلاس C قرار می‌گیرند. زیرا انسان هنوز نمی‌تواند شرایط سکونت‌پذیری سیاره خود را در زمان مرگ خورشید پیش‌بینی کند. حتی بدتر از آن ممکن است در کلاس D قرار بگیریم. زیرا به‌ طور بی‌ملاحظه‌ای از‌ طریق تغییرات اقلیمی در حال نابودسازی زیستگاه طبیعی خود هستیم.

تمدن کلاس B می‌تواند شرایط محیطی را به‌ گونه‌ای تنظیم کند که مستقل از ستاره میزبان باشد. تمدن کلاس A می‌تواند شرایط کیهانی که به وجودش منجر شدند، بازسازی کند و جهانی نوزاد را در آزمایشگاه بسازد.

در همین رابطه بخوانید: شاید جهان ما دوقلویی داشته باشد که در زمان به عقب حرکت می‌کند!

تمدن بشری هوشمند

رسیدن به تمایز تمدن A با‌‌ توجه‌‌ به فیزیکی که امروز می‌شناسیم، ممکن نیست. همچنین در پژوهش‌های علمی، به مشکلات مرتبط از‌ جمله رسیدن به چگالی کافی انرژی تاریک در منطقه‌ای کوچک اشاره شده است.

چون برای جهان خودتکرارکننده فقط وجود یک تمدن A کافی بوده و احتمال وجود تعداد بیشتر تمدن A کمتر است، متداول‌ترین جهان می‌تواند جهانی باشد که برای ساخت تمدن‌های A به‌ وجود آمده باشد. هر احتمالی بهتر از این پیش‌نیاز بعید است. زیرا به شرایط نادری نیاز دارد و مزیت تکاملی خوبی برای فرایند گزینش داروینی جهان‌های نوزاد نخواهد داشت.

این احتمال که تمدن ما به‌ اندازه کافی هوشمند نیست، اصلا جای تعجب‌ ندارد. وقتی می‌گوییم نیمی از دانشجویان دانشگاه هاروارد (Harvard University) آمریکا زیر سطح متوسط کلاسی هستند، ناراحت می‌شوند. بر‌‌ اساس واقعیت، انسان با وجود دستیابی به اکتشافاتی مثل ذره بوزون هیگز (Higgs Boson) در شتاب‌دهنده ذرات، احتمالا جایگاه خوبی در میان اشکال هوشمند حیات کیهانی ندارد. پس باید متواضعانه‌ به خود نگاه کنیم‌؛ در‌ غیر‌ این‌ صورت به عاقبت دایناسورها دچار خواهیم شد.

منبع zoomit wikipedia wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72874
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
16 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسلم حسينی
مسلم حسينی
10 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

اگر موجودات دیگری اینکار را کرده اند نیازی نبوده که سیر تکاملی به این شکل وجود داشته باشد

mmi
mmi
10 ماه قبل

همون قرآنم نوشته شده آسمانو زمین در هفت طبقه ساخته شده ، شاید ما پایین ترن طبقه باشیم ، لازم نیست همه رو بی دین ببینید ، شاید طبقه های بالاتر از ما تمدن های هوشمندتری باشن ، مثل این میمونه که هر چقد از مرکز بیگ بنگ دورتر باشی احتمالا جهانت زودتر تشکیل شده ، و تاریخ تمدنت بیشتره پس پیشرفته تری ، همین الانم انسانها دارن روی سلولها تغییرات انجام میدن ، از دیدگاه یه سلول ما خالق حساب میشیم یا متغیر؟

محسن دادگر
محسن دادگر
10 ماه قبل

عالی

محسن دادگر
محسن دادگر
10 ماه قبل

اگر یک نفر عمر ۱۰۰ ساله داشته باشد واز همان بدو تولد تا مرگ روزی ۱۲ ساعت بدود می‌شود عددی کمتر از ده ثانیه نوری
حال حساب کنید ۱۴ و نیم میلیارد سال نوری چقدر است و این به اصطلاح اشرف مخلوقات سهمش چقدر
البته ادعایش بیش از عمر کهکشان‌ها و حماقتش البته به مراتب بیشتر از ادعایش 🤗

محسن دادگر
محسن دادگر
10 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

تا چهارده و نیم میلیارد سال نوری نه از جن خبری هست و نه دیو و پری 😎

Hassan
Hassan
11 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

اقای رضایی پس خدا میلیاردها ستاره و کهکشان برای جن و انس آفریده اون بالا هم نشسته منتظره ببینه کی … نماز و روزشو باطل کنه !!!!!!¡!!عزیزم خدا به نماز روزه ما احتیاج نداره !

عادل
عادل
10 ماه قبل
پاسخ به  Hassan

دوستان خواهشا به خدا و نماز و روزه و مقدسات توهین نکنید

آرش
آرش
10 ماه قبل
پاسخ به  Hassan

نماز و روزه یه ابزاره واسه رسیدن انسان به بهتر شدن و دین و ادیان برای روشنی انسان طرح شدن خیلی واضح و مشخص .درک اجداد ما از جهان خیلی ناقص بود و اگر اکنون من و تو احساس آگاهی میکنیم از بودن نماز و روزه و دین و ادیان هست و خوبه بدونیم هنوز هم خیلی نادونیم و به شدت بهشون نیاز داریم .

جومونگ
جومونگ
10 ماه قبل
پاسخ به  Hassan

دوست عزیز شما دستورات دین رو درست متوجه نشدید کی گفته خدا به نماز و روزه ما احتیاج داره؟
نماز و روزه برای خودته و نیت برای خدا منظور قصد قربت و شکر و انجام دستور خداست…

امیرعلی
امیرعلی
11 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

واقعا جهنم حق
بهشت هم حق
الله تمام کمال بی نهایت حق

abdollarezaei
abdollarezaei
11 ماه قبل

واقعا نشون دادین چقدر نادان هستید قران میفرماید خداوند زمین و اسمان هارا در شش هنگام افرید و سپس بر عرش اسطیلا یافت یعنی ندانستید که اسمانی وجود نداشته و همش گردو غبار بوده و ابر و هیچ موجود زنده دیگه ای نبوده و خداوند زمین رو فقط و فقط برای انسان و جن افرید و کار ما در زمین فقط و فقط پرستیدن خداست تا ببینه ما لیاقت بهشت داریم یا جهنم ولی این روزها به هرکی میگی در راه خدا بکوش میگه درراه خانواده و زندگی بهتر بکوش یعنی انقدر شل مغز هستند که بدونن بعد از مرگ زندگی اصلی و جاودانگی در انتظارشونه انسان تا چه حد میتونه گمراه بشه واقعا خدا چه زیبا گفت هرکس در راه ما بکوشد ما راه های خودرا به او مینمایانیم و هرکس بدی کند خدا اورا گمراه میکند و وقتی خدا اورا گمراه کند هیچ هدایت کننده دیگری برای او نیست یعنی اگر تمام اسمان ها و زمین رو بیاری و هفت دریا کمک هفت دریا بیاد و هفت کوه کمک هفت کوه بازهم شما یک انسانی که گمراه شده رو نمیتونی هدایت کنی چون خدا نمیخاد پس کارو خوبه خدا درست کنه و مرگ بر دورویان و دروغگویان

ای رانی
ای رانی
11 ماه قبل
پاسخ به  abdollarezaei

دوست عزیز و هموطن از دیدگاه کسی که قرآن شما را قبول ندارد باید آن را به چالش کشید با علم و منطق

پرهام
پرهام
10 ماه قبل
پاسخ به  abdollarezaei

نادان تویی که به خودت جسارت می‌دی به یک انسانی که خود خدا تویه قرآنی که خودت میگی از روح خودش دمیده توهین کنی

احمق ستیز
احمق ستیز
11 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

اوه ، واقعا مزخرفه یه نژاد دیگه مارو خلق کرده باشه ، اینو آتئیست ها برای اینکه هیچ توضیحی ندارند میدهند ، پس اون نژاد رو کی خلق کرده ؟ توی این چرخه بی افتید به نتیجه ای نمی‌رسید ، در نهایت همه چیز به دست قادر مطلق خلق شده

ایلی
ایلی
9 ماه قبل
پاسخ به  احمق ستیز

فرق داره اون نژاد با خدا؟
تو اسمش رو بزار خدا فرقی ندارن