ترکیباتی قدیمی‌تر از منظومه شمسی در یک سیارک کشف شد

0 268

بررسی‌های اولیه از سیارک ریوگو (Ryugu) نشان می‌دهند این سیارک دارای ترکیباتی غنی از مولکول‌های آلی است که حتی از منظومه شمسی و خورشید قدمت بیشتری دارند. یافته‌های دانشمندان همچنین حاکی از آن است که مواد آلی فضا می‌توانند نقش چشمگیری در شکل‌گیری اجزای شیمیایی لازم برای حیات داشته باشند.

محققان در گام اول به بررسی مواد آلی ماکرومولکولی و مولکول‌های آلی حل‌پذیر در آب پرداخته‌اند. اگرچه مولکول‌های آلی به‌ عنوان بلوک‌های سازنده حیات زمینی شناخته می‌شوند، اما می‌توانند با واکنش‌های شیمیایی خاصی به‌ وجود بیایند که نقشی در شکل‌گیری حیات نداشته باشند.

این اتفاق فرضیه‌ای را تایید می‌کند که در آن واکنش‌های شیمیایی سیارک‌ها می‌ توانند به‌ عنوان بخشی از مواد اولیه شکل‌گیری حیات در نظر گرفته شوند.

نمونه‌های بازگردانی‌شده از سیارک ریوگو

نمونه‌های بازگردانی‌شده از سیارک مذکور شامل بسیاری مواد آلی در آب مایع از جمله آلیفاتیک آمین (Aliphatic Amines)، کربوکسیلیک اسید (Carboxylic Acids)، هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای (Polycyclic Aromatic Hydrocarbons) و ترکیبات هتروسیکلیک (Heterocyclic) حاوی نیتروژن است.

وجود مولکول‌های پری‌بیوتیک (Prebiotic) در محیط سطحی سخت این سیارک نشان می‌دهد که سطح Ryugu می‌تواند از مولکول‌های آلی محافظت کند.

نمونه‌های بازگردانی‌شده سیارک ریوگو
مولکول‌های ارگانیک در نمونه بازگردانی‌شده از سیارک ریوگو

در بخش دیگری از این مطالعه، محققان به بررسی توزیع مواد ماکرومولکولی (Macromolecular) و ترکیبات شیمیایی در این سیارک پرداخته‌اند. ماکرومولکول‌های Ryugu شامل کتون‌ها (Ketones)، کربن آروماتیک و آلیفاتیک و گروه مواد کربوکسیلیک (Carboxyl) است.

این شواهد نشان می‌دهند که جسم والد (Parent Body) ریوگو آب مایع داشته و بعد ترکیبات معدنی خود را تغییر داده است. در شیمی ساختار والد، ساختار یک یون یا مولکول بدون شاخه‌های جانبی بوده که می‌توان مشتقاتی برای آن تجسم کرد.

محققان همچنین ناهنجاری‌هایی را در ایزوتوپ‌های این نمونه کشف کرده‌اند. به گفته آن‌ها نسبت عناصر کشف‌شده در این ایزوتوپ (Isotope) نشان می‌دهد که برخی از مواد آلی حتی از خورشید هم قدیمی‌ترند. ایزوتوپ، اتم‌های یک عنصر مشخص هستند که عدد اتمی یکسان و عدد جرمی متفاوتی دارند.

دانشمندان می‌گویند: «مواد آلی Ryugu احتمالا شامل مواد بنیادینی است که حین (یا پیش از) نخستین مراحل شکل‌گیری منظومه شمسی به‌ وجود آمده بودند و بعد با ترکیبات آبی ناهمگن در جسم والد Ryugu تغییر پیدا کردند.» این مواد ظاهرا از یک ابر پیش‌ستاره‌ای (Protostar) سرد آمده‌اند که بیش از پنج میلیارد سال حفظ شده بود.

فضاپیمای هایابوسا-۲ (Hayabusa-2) آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) در سال ۲۰۱۹ روی سیارک ریوگو در فاصله بیش از ۳۲۰ میلیون کیلومتری زمین فرود آمد و ۵/۴ گرم از سطح و زیرسطح این سیارک را نمونه‌برداری کرد.

منبع digiato wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72864
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها