جیمز وب کهکشان‌هایی رصد کرد که نبايد وجود داشته باشند!

0 226

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر کهکشان‌هایی را ثبت کرده است که طبق نظریه کیهان‌شناسی فعلی نباید وجود داشته باشند! زیرا در آن زمان ماده کافی برای تشکیل کهکشان‌ها وجود نداشته است. به گفته دانشمندان این تصاویر غیرمنتظره از جهان اولیه، مشکلاتی را برای علم ایجاد می‌کند و تصور اولیه مربوط به شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه را زیر سوال می‌برد.

این شش کهکشان بالقوه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ تشکیل شده‌اند و تقریبا ۱۳ میلیارد سال سن دارند. نکته عجیب این است که کهکشان‌های مذکور طبق محاسبات دانشمندان، می‌توانند به اندازه کهکشان راه شیری، ستاره داشته باشند. چیزی که در تصاویر جیمز وب دیده می‌شود، چند نقطه نوری مبهم و بسیار درخشان است که به رنگ قرمز دیده می‌شوند. این امر بیانگر آن است که آن‌ها قدیمی هستند.

کهکشان جیمز وب

مسن و پرجرم به‌ نظر رسیدن این ۶ کهکشان نشان می‌دهد که در مدت کوتاهی پس از بیگ‌بنگ، صدها ستاره در سال شکل می‌گرفته است. در مقایسه، کهکشان راه شیری هر سال فقط حدود یک تا دو ستاره جدید تشکیل می‌دهد. همچنین این کهکشان‌های بالقوه با وجود داشتن تعداد زیادی ستاره، حدود ۳۰ برابر فشرده‌تر از راه شیری هستند.

نظریه‌های دیگر درباره رصد جدید جیمز وب

در نهایت دانشمندان معتقدند که نقاط قرمز مبهم این تصاویر می‌تواند چیز دیگری مانند اختروش (Quasar) ضعیف یا سیاهچاله کلان‌جرم باشد. اختروش‌ها هسته‌های فعال به شدت نورانی کهکشان‌های دوردست هستند و اجرامی بسیار درخشان و نقطه‌ای همانند ستاره‌ها به نظر می‌رسند. دانشمندان برای بررسی بیشتر این موضوع به داده‌های بیشتری نیاز دارند و احتمالا تا سال آینده اطلاعات رسمی بیشتری در این رابطه منتشر خواهد شد.

منبع digiato isna nature
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72748
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها