طرح جالب دانشمندان برای تامین نیرو از بادهای مریخی

0 749

مدل‌سازی محققان نشان می‌دهد که مریخ می‌تواند مکان مناسبی برای احداث نیروگاه‌های بادی باشد، زیرا در سیاره مریخ به اندازه‌ای باد می‌وزد که بتوان در آنجا توربین‌های بادی نصب کرد تا فضانوردان یا ساکنان آینده سیاره سرخ، بتوانند از انرژی حاصل از آن استفاده نمایند. اگر به دنبال تحقیق درباره سیاره مریخ هستید، کلیک کنید و مقاله جامع ما را در این باره بخوانید.

آن‌ها برای شبیه‌سازی شرایط مریخ، از یک مدل اقلیمی دستکاری‌شده استفاده کردند که در اصل، برای مطالعات اقلیمی زمین ساخته شده بود. تغییرات اعمال‌شده، به محققان امکان داد که عواملی نظیر مقدار گرد و خاک، شدت تابش خورشید، انرژی حرارتی و عوارض جغرافیایی مریخ را وارد معادله‌های خود کنند تا میزان وزش باد را در نقاط مختلف سیاره بسنجند.

با تکمیل مدل‌سازی و اجرای آن، شرایط اقلیمی چند سال مریخ شبیه‌سازی شد. نتیجه نشان می‌دهد وزش باد در بسیاری از نقاط سیاره سرخ، به اندازه‌ای قوی است که به تولید انرژی کمک کند یا حتی به تنهایی، منبع تولید انرژی باشد.

بادهای مریخی

بهترین مناطق برای این کار،‌ لبه‌ گودال‌ها، سرزمین‌های مرتفع آتشفشانی و نواحی اطراف قطب‌های مریخ تشخیص داده شدند. حتی ظاهرا در برخی نقاط، از توربین‌های بادی می‌توان برق بیشتری نسبت به پنل‌های خورشیدی تولید کرد.

باد مریخ
بادهای مریخی

نتیجه‌گیری نهایی محققان ناسا و دانشگاه‌های کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) واشنگتن (Washington University) آمریکا این بود که با نصب توربین‌های بزرگ بادی در برخی نقاط خاص سیاره مریخ، به‌ ویژه بخش‌های یخ‌زده شمالی، انرژی فراوانی قابل تولید است.

البته با توجه به تغییر وزن اجسام در مریخ نسبت به زمین، توربین‌ها باید از مواد متفاوتی ساخته شوند. این در حالی است که مطالعات قبلی نشان می‌داد به دلیل اتمسفر نازک مریخ، احتمالا شدت وزش باد نمی‌تواند توربین‌ها را حرکت دهد و برق تولید کند.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72702
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها