دانشمندان کارآیی موشک‌های هایپرسونیک را به دو برابر افزایش دادند

محققان چینی ادعا می‌کنند به فناوری جدیدی در حوزه موشک‌های هایپرسونیک دست یافته‌اند که برد عملیاتی این موشک‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده و قدرت نظامی آن‌ها را دو برابر می‌کند. به گفته دانشمندان، آن‌ها موفق به پیشرفت‌هایی در بهبود کارآیی موتورهای هواتنفس در موشک‌های هایپرسونیک شده‌اند که در آن از سوخت جامد استفاده می‌شود.

این فناوری سرعت هوای ورودی را قبل از ورود به محفظه احتراق به کمتر از سرعت صوت کاهش داده و موجب می‌شود سوخت به طور کامل بسوزد. نمونه اولیه موتور مورد اشاره در یک شبیه‌سازی زمینی، برای پرواز در ارتفاع ۲۵ کیلومتری با سرعت ۶ ماخ (۶ برابر سرعت صوت) مورد آزمایش قرار گرفت که طی آن بازده سوخت ۷۹ درصدی را نشان داد. موشک هایپرسونیک چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را در این باره بخوانید.

سرعت موشک هایپرسونیک
موشک هایپرسونیک

ما لیکون (Ma Likun)، سرپرست تیم پژوهشی از دانشگاه ملی فناوری دفاعی (National University of Defence Technology)، می‌گوید: «این افزایش کارآیی تقریبا معادل دو برابر موتورهای اسکرم‌جت معمول است که در شرایط مشابه فعالیت می‌کنند.»

موتورهای اسکرم‌جت در سرعت‌های ابرصوت (هایپرسونیک) مورد استفاده قرار می‌گیرند و طرز کار آن‌ها، با تغییراتی، بسیار مشابه موتورهای رَم‌جت است. رم‌جت ساده‌ترین نوع موتور جت است و در آن هوایی که وارد موتور می‌شود به خاطر سرعت ورود به مجرای موتور، خود به‌ خود فشرده شده و نیازی به داشتن فشارنده (کمپرسور) نیست.

سوخت موتور جدید

به گفته محققان، سوخت اولیه‌ای که برای موتور جدید مورد استفاده قرار گرفت، پودر فلزی بور (Boron) است؛ ماده‌ای خاکستری رنگ که می‌تواند در تماس با اکسیژن به شدت محترق شود. دانشمندان در آزمایش خود پودر بور را وارد محفظه احتراق کرده و با تغییر حالت تزریق پودر از یک نازل به چند نازل، امواج ضربه‌ای اضافی تولید کردند که پس از انبساط، به سمت ورودی هوا جریان یافت تا بلافاصله سرعت هوای ورودی را کاهش دهد.

چنین امری به پودر بور امکان می‌دهد تا تعامل بیشتری با مولکول‌های هوا داشته باشد و تحت واکنش‌های شیمیایی تقویت‌شده قرار گیرد. محققان مدعی‌اند این امر منجر به دمای احتراق بالاتر و رانش بیشتر شد که موتور را قادر می‌سازد در مسافت طولانی‌تری فعالیت کند.

بر اساس اظهارات پژوهشگران، توسعه موتور جدید می‌تواند ضمن افزایش قابلیت مانور موشک‌های هایپرسونیک، آن‌ها را نسبت به اهداف، حساس‌تر کرده و به سامانه‌های دفاع موشکی فرصت کمی برای واکنش دهد.

منبع techchina