شرکت آمریکایی از خاک ماه، برق تولید می‌کند

3 1,667

شرکت آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) اعلام کرده است که با استخراج عناصر مورد نیاز، می‌تواند از مواد سطح ماه سلول خورشیدی و سیم انتقال انرژی تولید کند؛ بدین ترتیب نیازی به انتقال مواد اولیه از زمین به ماه نخواهد بود. تمام اجزای مهم سلول‌های خورشیدی مانند سیلیکون، آهن، منیزیم، آلومینیوم و غیره در سنگ‌پوشه (Regolith) قمری یافت می‌شود.

از زمان انتقال خاک ماه به زمین در جریان برنامه‌ آپولو و کشف فراوانی مواد یادشده، دانشمندان در صدها مقاله‌ پژوهشی، تولید پنل‌های خورشیدی را با استفاده از آن‌ها بررسی کرده‌اند، اما پیشرفت مهندسی در این زمینه نسبتا کند بوده است.

اکنون بلو اوریجین اعلام کرده که در دو سال گذشته در قالب برنامه‌ای به نام «کیمیاگر آبی» (Blue Alchemist) مشغول کار روی همین ایده بوده است. این شرکت با استفاده از خاک شبیه‌سازی‌شده‌ ماه یا موادی که از نظر شیمیایی و کانی‌شناسی با سنگ‌پوشه قمری یکسان هستند، سلول‌های خورشیدی و سیم‌های انتقال برق ساخته است.

سلول خورشیدی بلو اوریجین

روش مهندسی به‌کاررفته، براساس فرآیندی به نام «برق‌کافت (Electrolysis) سنگ‌پوشه مذاب» بوده و بلو اوریجین آن را برای تولید سلول‌های خورشیدی ارتقا داده است.

در این فرایند، جریان الکتریکی مستقیم در دمای بالای ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد روی سنگ‌پوشه شبیه‌سازی‌شده اعمال می‌شود و از طریق آن می‌توان آهن، سیلیکون و آلومینیوم را از خاک ماه استخراج نمود. بلو اوریجین از طریق روش مذکور، سیلیکون را با خلوص بیش از ۹۹٫۹۹۹ درصد تولید کرده است.

سلول خورشیدی بلو اوریجین
نمونه اولیه سلول خورشیدی بلو اوریجین

پیشرفت مهم حاصل‌شده به‌ وسیله‌ کیمیاگر آبی این است که مهندسان و دانشمندان از فرآورده‌های جانبی واکنش به تنهایی برای ساخت سلول‌های خورشیدی و همچنین پوشش شیشه‌ای محافظی استفاده کرده‌اند که به سلول‌ها امکان می‌دهد تا یک دهه یا بیشتر روی سطح ماه دوام آورند.

این رویکرد نه‌ تنها فضانوردان را از حمل مواد خام از زمین به ماه بی‌نیاز می‌کند، بلکه برای محیط‌ زیست ماه و زمین هم بهتر خواهد بود. در این روش هیچ آلودگی کربنی یا شیمیایی به‌ وجود نمی‌آید و نیازی به آب نیست.

محصول مذکور از آن جا اهمیت دارد که می‌توان از همان فرایند برق‌کافت به‌ منظور تولید فلزات برای ساختن سکونتگاه‌ها و سایر سازه‌ها و همچنین اکسیژن استفاده کرد. تمام این پیشرفت‌ها برای زندگی خارج از زمین مهم هستند و به انسان اجازه می‌دهند تا از هزینه‌های لازم برای آوردن همه چیز از زمین برای زندگی و کار در فضا اجتناب کند.

هرچند تا تولید پایدار مواد روی ماه هنوز راه درازی در پیش است، اما این آزمایش‌ها نخستین گام‌های حیاتی محسوب می‌شوند. مسئولان بلو اوریجین اظهار می‌کنند که هدف این شرکت از تولید انرژی خورشیدی تنها با استفاده از منابع ماه، با تلاش ناسا برای ایجاد زیرساخت ماه به مریخ مطابقت دارد.

بلو اوریجین می‌کوشد تا فناوری خود برای استفاده در برنامه آرتمیس (Artemis) به ناسا بفروشد. ناسا با این برنامه می‌خواهد انسان را به ماه بازگرداند و در نتیجه فناوری بلو اوریجین برای آن‌ها بسیار کاربردی خواهد بود. ناسا و همکاران بین‌المللی‌اش با اقامت طولانی در ماه و برپایی زیرساخت‌هایی مانند سامانه‌های برق، به دنبال تمایز آرتمیس از برنامه‌ آپولو هستند.

با این‌ حال، از آنجا که بلو اوریجین در گذشته روابط پرافت‌وخیزی با ناسا داشته است فعلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این پیشنهاد از سوی ناسا پذیرفته خواهد شد یا خیر.

منبع zoomit digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72644
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حیدر
حیدر
1 سال قبل

فلانی رو تو ده را نمیدادند سراغ خونه کدخدا رو می گرفت،شما اول برو بعد…

علی
علی
10 ماه قبل
پاسخ به  حیدر

مهم این نیست که بتونن برن یا نه. مهم اینه که بدونی اگه تونستن برن تا سالیان سال بعدش از اذهان مردم دنیا سواری میگیرن.

Dj dj
Dj dj
10 ماه قبل
پاسخ به  علی

بدبختای خودتحقیر
شما هم مثل نویسنده آرزوهای اونا رو به عنوان دستاورد قالب کنید به مردم ایران
نه بابا گذشت دیگه اون دوران
مردم دیگه از میزان خودتحقیر امثال نویسنده آگاه شدن و گول این بازیها رو نمیخورن