آیا نورهای سبز هاوایی متعلق به فرازمینی‌هاست؟

0 4,621

نورهای سبز رنگی که ۲۸ژانویه۲۰۲۲ در آسمان جزایر هاوایی دیده شدند و بی‌صدا مسیری به سمت افق را طی می‌کردند، متعلق به فرازمینی‌ها نبوده و احتمالا مربوط به ماهواره چینی داکی-۱ (Daqi-1) هستند. در ابتدا برخی افراد این نور را متعلق به بیگانگان و فرازمینی‌ها می‌دانستند، اما در واقع از نظر کارشناسان به نظر می‌رسید این پرتوهای سبز مرموز، از یک ماهواره در حال چرخش آمده باشند. درباره موضوع جذاب موجودات فضایی و زیست فرازمینی بیشتر بخوانید.

این صحنه توسط دوربین یک تلسکوپ بر فراز بلندترین قله هاوایی ضبط شد. کارشناسان رصدخانه ملی نجوم ژاپن (NAOJ) که مالک این دوربین است، اعلام کردند که این نور سبز احتمالا از یک دستگاه راداری در ماهواره آیس‌ست-۲ (ICESat-2) ناسا آمده است. از آیس‌ست-۲ برای نظارت بر ضخامت یخ‌های روی دریا، صفحه‌های یخی و جنگل‌های زمین استفاده می‌شود.

رصدخانه ملی نجوم ژاپن به تازگی فیلم خود از این پرتوهای لیزری را به‌ روز و اعلام کرده که بر اساس مسیر این پرتوها، بعید است که متعلق به ماهواره ناسا بوده باشد.

مارتینو آنتونی جی (Martino Anthony J)، دانشمند ناسا، می‌گوید: «همکاران من شبیه‌سازی مسیر ماهواره‌هایی را انجام دادند که ابزار مشابهی دارند. به احتمال زیاد این پرتوها متعلق به یک ماهواره چینی داکی-۱ بوده و از یکی از ابزارهای آن به نام لیدار شناسایی هواپخش و کربن (ACDL سرواژه Aerosol and Carbon Detection Lidar) آمده است.»

در همین رابطه بخوانید: موجودات فضایی احتمالی را کجا می‌توان یافت؟

نظارت بر آلودگی هوا با ماهواره Daqi

ماهواره داکی-۱ چین در آوریل سال گذشته پرتاب شد و مانند ماهواره ICESat-2، یک ماهواره نظارت بر محیط جوی است؛ یعنی برای نظارت بر سطح کربن جهانی و همچنین آلودگی اتمسفر، به دور زمین می‌گردد.

ابزار ACDL یکی از پنج ابزار داکی-۱ است که می‌تواند لیزرهای با طول موج دوگانه را در طول موج‌های خاص به منظور شناسایی مولکول‌های مختلف در جو زمین بفرستد. مثلا ACDL می‌تواند با انتشار دو لیزر متناوب در اطراف محدوده طول موج ۱۵۷۲ نانومتری، میزان کربن‌ دی اکسید در جو زمین را تعیین کند.

آلودگی هوا ماهواره Daqi
آلودگی هوا در چین

به گفته شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) که ماهواره داکی-۱ را توسعه داده است، این ماهواره می‌تواند بر آلودگی ذرات ریز، گازهای آلاینده از جمله نیتروژن دی اکسید، گوگرد دی اکسید و ازن و همچنین غلظت کربن دی اکسید نظارت کند. چینی‌ها معتقدند هنوز روزهای اولیه ماموریت داکی-۱ است، اما اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این ماهواره تنها شروع برنامه‌های چین برای نظارت بر آلودگی هوا است.

CASC می‌گوید: «چین در آینده مجموعه‌ای از ماهواره‌های داکی را تولید خواهد کرد که برای نظارت بر آلودگی جو، پشتیبانی از داده‌های سنجش از دور برای مسئولان محیط‌ زیست و همچنین حمایت از تحقیقات علمی در مورد تغییرات آب‌وهوای جهانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ماهواره داکی-۱ با ماهواره‌های دیگر از جمله داکی-۲ به منظور تحقق نظارت بر گازهای گلخانه‌ای و کمک به چین در دستیابی به کاهش انتشار کربن، شبکه خواهد شد.»

هنوز مشخص نیست که آیا این لیزرهای تشخیص جوی سبز رنگ با رسیدن چین به هدف خود رایج‌تر می‌شوند و مردم باید به دیدن این پرتوهای سبز رنگ در آسمان عادت کنند یا خیر.