ماهواره مرموز روسیه در فضا متلاشی شد

0 9,217

ماهواره کاسموس-۲۴۹۹ (Kosmos-2499) روسیه که در ۳ژانویه متلاشی شد، ابری از زباله فضایی را در مدار زمین ایجاد کرده است. بنا بر برخی گمانه‌زنی‌ها، دو ماهواره کاسموس-۲۴۹۹ و کاسموس-۲۴۹۱ احتمالا در حال آزمایش نوعی فناوری بودند که می‌تواند به ماهواره‌ها امکان تعقیب یا از کار انداختن ماهواره‌های دیگر را بدهد.

طبق گفته نیروی فضایی آمریکا ارتفاع این ابر حاوی زباله فضایی آن قدر بالا است که احتمالا یک قرن یا بیشتر زمان می‌برد تا کشش جو بتواند آن را پایین بیاورد.

در همین رابطه بخوانید: خطر مرگ بر اثر سقوط زباله فضایی چقدر است؟

 

کاسموس-۲۴۹۹ در مه-۲۰۱۴ بر روی یک حامل فضایی روسی و همراه با سه ماهواره ارتباطی نظامی رودنیک (Rodnik) به مدار زمین پرتاب شد. این ماهواره به طور رسمی در نوبت پرتاب نبود و ردیاب‌های ماهواره‌ای آمریکا در ابتدا آن را به عنوان یک قطعه زباله به نام «شی E» فهرست‌بندی کردند.

در پایان اکتبر۲۰۱۴، آمریکا رسما شی E را به‌ عنوان کاسموس-۲۴۹۹ فهرست‌بندی کرد. پس از آن، ارتش آمریکا مقادیر مداری ماهواره مرموز را سه یا چهار بار در روز بررسی می‌کرد. فعالیت‌های بعدی ماهواره مورد بحث منجر به این گمانه‌زنی شد که کاسموس-۲۴۹۹ و کاسموس-۲۴۹۱ که در دسامبر۲۰۱۳ به مدار زمین پرتاب شد، در حال آزمایش فناوری تعقیب یا از کار انداختن ماهواره‌های دیگر هستند.

زباله فضایی ماهواره
زباله‌های فضایی

واکنش روسیه درباره ماهواره مرموز خود

اولگ اوستاپنکو (Oleg Ostapenko)، رئیس وقت سازمان فضایی فدرال روسیه (Roscosmos)، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در دسامبر۲۰۱۴ به پاسخ چنین شایعاتی پرداخت. به گفته وی این ماهواره‌ها با همکاری روسکاسموس و آکادمی علوم روسیه (RAS) ساخته شده‌اند و برای اهداف صلح‌آمیز از جمله مقاصد تحقیقاتی توسط موسسه‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. او بدون توضیح بیشتر، خاطرنشان می‌کند که ماموریتشان تمام شده است.

به رغم سخنان اوستاپنکو، فعالیت کاسموس-۲۴۹۹ در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و ب اساس مشاهده‌های زمینی در اوایل سال ۲۰۱۷ مانورهایی را انجام داد. به گفته نیروی فضایی آمریکا رویداد فروپاشی ماهواره مذکور، حداقل ۸۵ قطعه زباله قابل ردیابی را تولید کرده است.

طبق گزارش آژانس فضایی اروپا (ESA)، حدود ۳۶۵۰۰ قطعه زباله فضایی حداقل ۱۰ سانتی‌متری در اطراف سیاره ما قرار دارند. مدار زمین احتمالا میزبان بیش از ۱۳۰ میلیون جسم حداقل یک میلی‌متری است. با توجه به سرعت حرکت اجسام در حال چرخش، حتی زباله‌های کوچک می‌توانند به ماهواره‌ها و سایر فضاپیماها آسیب وارد کنند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72517
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها