تحول بزرگ در تلسکوپ‌های فضایی با فناوری آینه مایع

0 249

آمریکا قصد دارد تلسکوپ‌های فضایی آینده را با استفاده از فناوری آینه مایع به عنوان جایگزین اپتیک‌های شیشه‌ای یا بریلیومی جامد توسعه دهد. از مزایای آینه‌های مایع نسبت به شیشه می‌توان به توسعه آسان‌تر، هزینه کمتر، پایداری بهتر در برابر آسیب‌های احتمالی، قابلیت خودترمیمی و مقیاس‌پذیری برای اپتیک‌های بسیار بزرگتر اشاره کرد.

در همین رابطه بخوانید: راهنمای خرید تلسکوپ خانگی برای نوجوانان

تلسکوپ‌های آینه مایع بر اساس این اصل فیزیک عمل می‌کنند که سطح یک سیال می‌تواند یک پارابولوئید (شکل بشقابی سه‌بعدی) برای تمرکز نور ایده‌آل ایجاد کند. آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به دارپا (DARPA) در قالب برنامه‌ای به نام زنیت (Zenith) تحقیق درباره این فناوری و استفاده از آن را پیش خواهد برد.

تلسکوپ رایگان آنلاین

مشکلات تلسکوپ‌های فضایی امروزی

تلسکوپ‌های فضایی امروزی که با استفاده از شیشه توسعه می‌یابند، علاوه بر برخی محدودیت‌هایی که در تهیه تصاویر دارند، هزینه‌های بسیار زیادی برای ساخت و نگهداری اپتیک‌های پیچیده و بزرگ به اپراتورها تحمیل می‌کنند. یکی دیگر از محدودیت‌های مهم این تلسکوپ‌ها احتمال برخورد زباله‌های فضایی و آسیب دیدن عدسی‌های جامد آن‌هاست که به راحتی قابل تعمیر نیستند.

البته فناوری آینه مایع نیز با وجود برطرف کردن تمام نقص‌های اپتیک‌های شیشه‌ای جامد، چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که دارپا در برنامه خود قصد دارد به یافتن راهکارهای مقابله با آن‌ها بپردازد تا بتواند از این فناوری برای تلسکوپ‌های فضایی آینده بهره ببرد.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72506
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها