کشف ۲۵ سیگنال مرموز و تکرارشونده در اعماق فضا!

0 451

دانشمندان ۲۵ انفجار سریع رادیویی (FRB) را در اعماق فضا کشف کرده‌اند که پالس‌های مرموز و بسیار قدرتمندی از امواج رادیویی هستند و در الگوهای پیچیده‌ای تکرار می‌شوند. انفجار رادیویی سریع، موجی ناگهانی از امواج رادیویی است که توسط تلسکوپ‌ها شناسایی شده و منشا آن در اعماق فضا است. این انفجارها معمولا حدود یک میلی ثانیه طول می‌کشند و در هر یک‌هزارم ثانیه به اندازه سه روز فعالیت خورشید، انرژی آزاد می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: منبع سیگنال‌های مرموز اعماق کیهان؛ تمدن‌های فرازمینی یا عوامل طبیعی؟

زیگی پلونیس (Ziggy Pleunis)، از دانشگاه تورنتو (University of Toronto) کانادا، می‌گوید: «وقتی تمام انفجارهای رادیویی سریع و منابعی که تکرار می‌شوند را به دقت می‌شماریم، متوجه می‌شویم تنها حدود ۲/۶ درصد از کل انفجارهای رادیویی سریع کشف‌شده تکرار می‌شوند.» او همچنین اشاره می‌کند که ممکن است تمام منابع انفجار رادیویی سریع در نهایت تکرار شوند، اما بسیاری از آن‌ها خیلی فعال نیستند.

منشا انفجار سریع رادیویی چیست؟

از زمان کشف اولین FRB در سال ۲۰۰۷، اخترشناسان در تلاش بوده‌اند تا منبع این پدیده در فضا را پیدا کنند. با این حال، تاکنون به دلیل قطعی و مشخصی برای آن اشاره نشده و فقط برخی دانشمندان استدلال کرده‌اند که تپ‌اخترها (Pulsar) ممکن است منبع آن‌ها باشند.

تپ‌اختر منشا انفجار سریع رادیویی
تپ‌اختر

تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی (Neutron Star) با بار مغناطیسی بالا هستند که با سرعت بسیار زیادی می‌چرخند و پالس‌های مداومی را از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی از خود منتشر می‌کنند. ستاره نوترونی هسته فروپاشی‌شده ستاره ابرغول پرجرمی‌ بوده که جرم آن در مجموع بین ۱۰ تا ۲۹ جرم خورشیدی است.

منبع digiato digiro wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72483
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها