یک سیاره فراخورشیدی با احتمال وجود حیات کشف شد

ستاره‌شناسان یک سیاره فراخورشیدی مشابه زمین را کشف کردند که ممکن است نشانه‌هایی از حیات فرازمینی در آن وجود داشته باشد. این سیاره از آن جهت مهم است که در بین بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی که تاکنون کشف شده‌اند، تنها حدود ۱/۵ درصد، جرمی پایین‌تر از دو برابر جرم زمین دارند. همچنین تنها چند مورد از آن‌ها در مناطق قابل‌ سکونت ستارگان خود قرار دارند که در آن آب مایع وجود دارد.

جرم سیاره مذکور با نام Wolf 1069 b تقریبا ۱/۲۶ برابر زمین و اندازه آن ۱/۰۸ برابر جرم زمین است. Wolf 1069 b به دور ستاره کوتوله قرمز Wolf 1069 می‌چرخد و در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین قرار دارد. ستاره کوتوله سرخ آن خنک‌تر است و نسبت به خورشید تشعشعات بسیار کمتری را ساطع می‌کند؛ بنابراین Wolf 1069 b به‌دلیل نزدیکی به ستاره خود، سرخ و داغ نمی‌شود. این سیاره فراخورشیدی در مدت ۱۵/۶ روز در فاصله‌ای معادل یک پانزدهم فاصله بین زمین و خورشید به دور ستاره مذکور می‌چرخد.

حیات در سیاره فراخورشیدی Wolf 1069 b

همچنین این سیاره فراخورشیدی احتمالا ثابت است؛ بدین معنا که یک طرف سیاره همواره رو به ستاره بوده و طرف دیگر آن همیشه در تاریکی است.

سیاره فراخورشیدی ناسا

بر اساس بیانیه موسسه نجوم ماکس پلانک (MPIA) آلمان برای قابل‌ سکونت‌ بودن یک سیاره به مقدار آب مشخصی نیاز است. احتمالا Wolf 1069 b بتواند اتمسفری نگهدارنده داشته باشد که سبب می‌شود سطح آن برای حفظ مایع و حیات مناسب باشد. Wolf 1069 b اکنون ششمین سیاره فراخورشیدی نزدیک به جرم زمین دارای احتمال حیات است.

منبع digiato isna