چهره یک خرس روی سطح مریخ!+عکس

مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ناسا از فاصله حدود ۲۵۰ کیلومتری بالای سطح مریخ، منظره‌ای را به شکل صورت یک خرس مشاهده کرد. طبق بیانیه دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا درباره این تصویر، حفره دهان خرس از یک ساختار فروریخته وی‌شکل تشکیل شده است و طرح کلی صورت آن می‌تواند به‌ دلیل ته‌نشین‌ شدن رسوب یک دهانه برخوردی زیرزمینی باشد.

در بیانیه محققان همچنین ذکر شده که محل بینی و دهان خرس ممکن است توسط یک دریچه آتشفشانی یا گلی تشکیل شده باشد؛ بنابراین موادی که روی دهانه قرار می‌گیرند، می‌تواند گدازه یا گل باشد. درباره سیاره مریخ و عجایب آن چه می‌دانید؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را در این باره بخوانید.

پاریدولیا در فضا

این اولین‌ باری نیست که ساختارهایی با ظاهر عجیب در مریخ دیده می‌شود؛ پیش‌تر نیز چنین مواردی در قالب ظاهر اردک، صورت انسان، کنده درخت و غیره در مریخ مشاهده شده بود.

پاریدولیا در فضا
چهره انسان روی مریخ

موارد این‌چنینی از نظر روان‌شناختی، معنی‌پنداری (Pareidolia) به شمار می‌آیند که به تمایل انسان‌ها به دیدن اشیای آشنا در قالب و شکل‌های دیگری گفته می‌شود. از مصادیق این پدیده می‌توان به دیدن چهره در ابرها، دیدن چهره در ماه و غیره اشاره کرد.