یخبندان عجیب در مریخ+عکس

1 791

تصویری از سیاره مریخ به وسیله مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ناسا ثبت شده است که سطح یخبندان جالبی را در آن نشان می‌دهد. اَشکالی که در این تصویر روی سطح مریخ دیده می‌شوند، طی برخی فرایندهای طبیعی تشکیل شده‌اند.

به گفته محققان ترکیبی از انبساط و انقباض یخ، تصعید و جریان ممکن است این چشم‌انداز را ایجاد کرده باشد. آن‌ها از این تصویر به‌ عنوان «زمین‌چهر» (Landform) گردی یاد می‌کنند که از اطراف توسط چندین گودال به شکل چندضلعی پوشش داده شده است. درباره شگفتی‌ها و عجایب سیاره مریخ چه می‌دانید؟ مقاله ما را در این باره بخوانید.

این ساختارهای غیرمعمول در عرض‌های جغرافیایی میانی مریخ قرار دارند. به گفته پژوهشگران این عرض جغرافیایی جایی است که روی آن یخ قابل‌ توجهی تشکیل شده و ممکن است هنوز هم وجود داشته باشد. همچنین گاهی اوقات دما در گذشته نزدیک این منطقه به‌ اندازه کافی بالا بوده تا یخ‌ها آب شوند.

زمین‌شناسی مریخ

تصعید زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماده جامد مستقیما به گاز تبدیل می‌شود. این فرآیند به تشکیل برخی از ساختارها روی مر‌یخ مانند «دهانه صورت خندان» (Happy Face Crater) کمک کرده است.

زمین‌شناسی مریخ
سطح یخبندان در مریخ

زمین‌چهر در علوم زمین‌شناسی مجموعه خصوصیات فیزیکی قابل تشخیص و شکل‌های ویژه یا به اشکال طبیعی سطح زمین گفته می‌شود؛ مانند دشت‌ها، دره‌ها، فلات‌ها، کوه‌ها و پدیده‌هایی که در سطح زمین ایجاد شده و عوامل درونی یا بیرونی در ایجاد آن نقش داشته و دارند.

تصویر مذکور توسط دوربین های‌رایز (HiRise) مدارگرد شناسایی مریخ ثبت شده است که توسط تیمی در دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا مدیریت می‌شود. MRO این تصویر را در نوامبر۲۰۲۲ گرفته و اکنون آن را به نمایش گذاشته شده است. این ابزار علمی از سال ۲۰۰۶ در مدار سیاره سرخ قرار دارد و همچنان اطلاعات علمی زیادی درباره آن منتشر می‌کند.

منبع digiato wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72374
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الین
الین
10 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

فضا به طور کامل قابل رویت خواهد شد انرژی/نور=مقدار ماده در حال انبساط وداغ
شدن هههههههههههههههههههههههههههههههههل
🔊🎶🎙💻🖥🖨⌨🖱🖲💽🔋🎞📽🎬📟📡🪜🚿🧼🪥🧴💊🩸🩹🧬🩺🧫🧪🪒