جایگاه مبهم استارت‌آپ‌های فضایی در طرح پایش ماهواره‌ای محصولات کشاورزی

0 103

برنامه برآورد سطح زیرکشت محصولات راهبردی گندم، جو و برنج با استفاده از فناوری فضایی در کشور آغاز شد؛ پروژه‌ای که مرکز تحقیقات پژوهشگاه فضایی آن را اجرایی خواهد کرد. این در حالی است که از مدت‌ها پیش استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی آمادگی خود را برای انجام چنین برنامه‌ای اعلام کرده بودند.

البته گفته شده است که در این طرح از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده خواهد شد، اما نقش دقیق استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خصوصی مبهم باقی مانده است. این برنامه در راستای اجرای تفاهم‌نامه بین وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی با عنوان توسعه کشاورزی هوشمند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد.

همچنین قرار است طی چهار سال با استفاده از روش‌های جدید و هوش مصنوعی و نیز بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاهیان و پژوهشگران، دقت و کارایی الگوریتم‌های مربوطه ارتقا یابد.

در همین رابطه بخوانید: سازمان فضایی قطب سنجش از دور تشکیل می‌دهد

ماهواره ایران

مراحل اجرای پروژه

طبق تفاهم‌نامه، در قالب این پروژه و در گام اول قرار است سطح زیرکشت گندم در ۶ استان قطب تولید گندم کشور شامل استان‌های خوزستان، فارس، گلستان، کردستان، کرمانشاه و همدان برآورد شود که حدودا ۵۰ درصد میزان تولید این محصول را شامل می‌شود. در مورد محصول برنج نیز در گام اول، سطح زیرکشت این محصول در استان‌های قطب (گیلان و مازندران) برآورد شده است و در سال‌های آتی نیز سایر استان‌های تولید کننده برنج نیز مشمول این طرح خواهد شد.

هادی جلیلی، رئیس مرکز تحقیقات پژوهشگاه فضایی، با بیان اینکه اولویت اجرایی در این پروژه، بهره‌مندی از کسب‌وکارهای بومی هر استان است، تاکید کرد: «هدف از انجام این تفاهم‌نامه بهره‌مندی از فناوری سنجش از دور به منظور تامین امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری و تولید در حوزه کشاورزی است.»

به گفته وی، آمار به دست آمده از طریق فناوری فضایی می‌تواند مبنایی برای خرید تضمینی این محصولات توسط دولت و یا برنامه‌ریزی برای صادرات و واردات این محصولات باشد.

منبع tasnimnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72141
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها