آمریکا: چین قصد دارد ماه را تصرف کند

4 5,664

رئیس آژانس فضایی آمریکا مدعی شد چین شاید قصد داشته باشد ماه را تحت مالکیت خود درآورد؛ موضوعی که واکنش دولت چین را به همراه داشته است. بیل نلسون (Bill Nelson)، رئیس ناسا، با اشاره به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های چین در عرصه فضا طی دهه اخیر عنوان کرد: «گسترش حضور نظامی این کشور در دریای جنوبی چین نشان‌دهنده آن چیزی است که شاید در ماه نیز اتفاق بیفتد.»

در همین رابطه بخوانید: اگر ماه با زمین برخورد کند چه می‌شود؟

در همین رابطه بخوانید: تهیه دوره آموزش نجوم با کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسب

به گفته نلسون، این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که آمریکا در مسابقه برای دستیابی به ماه از چین شکست بخورد. رئیس ناسا افزود: «این یک واقعیت است که ما در یک مسابقه فضایی قرار داریم. از این رو باید مراقب باشیم که آن‌ها شاید تحت عنوان تحقیقات علمی به ماه بروند، اما بعد از مدتی آنجا را قلمرو خود بنامند.»

در همین رابطه بخوانید: دانلود مستندهای جذاب فضا و نجوم

مناطق قابل سکونت ماه
قمر زمین

واکنش چین به ادعای آمریکا

چین در واکنش به این اظهارات، اعلام کرد تمام فعالیت‌هایش در فضای ماورای جو برای توسعه اجتماعی، اقتصادی و فناوری این کشور و نه در قالب مسابقه فضایی با دیگر کشورها صورت می‌گیرد. یانگ یوگوانگ (Yang Yuguang)، از مسئولان ارشد فضایی چین، در این باره گفت: «ما پروازهای فضایی را برای توسعه فناوری‌های نوین و بهبود رشد اقتصادی و استاندارد زندگی مردم انجام می‌دهیم.»

وی با تاکید بر اینکه چین در مسابقه فضایی با هیچ کشور دیگری شرکت نمی‌کند، رقابت در این زمینه را بی‌معنی دانست و افزود: «اگر برخی افراد این‌قدر به مسابقه فضایی علاقه دارند، پس این مسابقه خودشان است و ما درگیر آن نخواهیم شد. در بحث اکتشاف و اعزام فضانورد به ماه نیز تصمیم‌گیری با خود ماست نه دیگران!»

یوگوانگ با اظهار اینکه چین قطب جنوب ماه را به عنوان محل ایستگاه تحقیقاتی آینده خود برگزیده است، ادامه داد: «این بدان معناست که ما کاوشگرهای خود را در آنجا مستقر می‌کنیم و نباید چنین امری را تصرف ماه توسط چین تفسیر کرد.»

وی گفت: «تا زمانی که فضاپیمای دیگری بر ایمنی فضاپیماهای ما تاثیری نداشته باشد، می‌تواند در هر جایی از ماه فرود بیاید، اما اگر عمدا یک فضاپیما بسیار نزدیک به فضاپیمای ما قرار گیرد و آتش موتورهای آن به تجهیزات ما آسیب برساند، چنین اقداماتی چیزی جز تحریک نخواهد بود.»

گفتنی است ناسا اخیرا برنامه بین‌المللی بازگشت به ماه خود موسوم به آرتمیس (Artemis) را آغاز کرده و چین نیز پروژه‌های مختلف تحقیقاتی از جمله ایجاد یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی را در قمر زمین برنامه‌ریزی نموده است. از این رو به نظر می‌رسد این دو کشور در حوزه فضایی به ویژه در مورد کاوش ماه پا به پای یکدیگر جلو می‌روند.

منبع techchina
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72117
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین
امین
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

حالا که ناسا گفته میخوام برم ماه بعد چین هم اومده سر راهت. میخوای چین رو حذف کنی و و همش مال خودت باشه؟ احساس میکنم یه بچه ای هستی که وقتی آبنباتت رو میگیره شروع میکنی به داد و بیداد کردن.

علی
علی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

تا چشم تو کور شه . تو خودت همه جهان رو به مسخره گرفتی حالا ناراحت رفتار چینی ها هستی عوضی؟

جلیله
جلیله
1 سال قبل

این جواب که شد همان

حسین
حسین
1 سال قبل

من نه طرفدار چین هستم نه آمریکا ، ولی از قدیم گفتن یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوالدوز به دیگران حکایت امروز آمریکا هست 😂 نه که خودش دنیا رو تصرف نکرده و زور نمیگه و تحریم نمیکنه حالا نگران تصرف کره ماه شده 😂😑 تو اول سلطه خودت از روی دنیا رو بردار بعد برو به فکر تصرف کره ماه باش.