جدیدترین تصویر جهانی سیاره زمین را ببینید

0 1,562

یک ماهواره در نخستین نمای کاملی که از زمین ثبت کرده است، جدیدترین تصویر جهانی از این سیاره را نشان می‌دهد. در این تصویر می‌توان دریاهای فیروزه‌ای رنگ در اطراف کوبا و آتش‌سوزی زمین‌های کشاورزی در شمال هند را نیز دید.

تصاویر مذکور در ۵ و ۶دسامبر۲۰۲۲ با سامانه VIIRS ماهواره آمریکایی نوآ-۲۱ (NOAA-21) گرفته شده‌اند. سامانه VIIRS، تصاویر را در هر دو طیف نور مرئی و مادون قرمز جمع‌آوری می‌کند تا دانشمندان جزئیات سطح سیاره زمین را ببینند. در ادامه با کابردهای جالب VIIRS آشنا می‌شوید.

در همین رابطه بخوانید: دوره آموزش نجوم کودکان با کیفیت بالا و قیمت مناسب

در همین رابطه بخوانید: دانلود بهترین مستندها درباره فضا و نجوم

تصویر ماهواره‌ای اقیانوس
تصویر NOAA-21 از اقیانوس در اطراف فلوریدا و کارائیب قاره آمریکا

VIIRS می‌تواند تفاوت‌های رنگ اقیانوس را تشخیص داده و به دانشمندان نشان دهد فیتوپلانکتون‌ها (Phytoplankton) در کجا هستند. سامانه مذکور همچنین شکوفه‌های جلبکی خطرناکی را که در امتداد سواحل محل سکونت انسان شکل گرفته‌اند، نشان می‌دهد. داده‌های جوی این سامانه می‌توانند به دانشمندان در پیش‌بینی و نظارت بر حرکت طوفان کمک کنند.

ماهواره‌های قطبی

ماهواره NOAA-21، دومین ماهواره عملیاتی از مجموعه سامانه ماهواره‌ای مشترک قطبی (JPSS) آمریکا است که تصاویر جهانی قطب به قطب را ارائه می‌دهد. NOAA-21 در ۱۰نوامبر۲۰۲۲ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ (VBG) آمریکا پرتاب شد. پیش از آن، ماهواره‌های NOAA-20 و سومی ان‌پی‌پی (Suomi-NPP) ایالات متحده به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۷ ۲۰۱۱ پرتاب شدند. بدین ترتیب طرحی برای سامانه ماهواره‌ای مشترک قطبی فراهم گشت.

تصویر ماهواره‌ قطبی
تصویر ثبت‌شده با سامانه VIIRS ماهواره NOAA-21 از شمال هند که دود ناشی از سوختگی‌ زمین‌های کشاورزی را نشان می‌دهد

ماهواره‌های مذکور قطب به قطب می‌چرخند و کل سطح زمین را دو بار در روز مشاهده می‌کنند. همه آن‌ها حامل یک سامانه VIIRS هستند. سومین ماهواره JPSS قرار است در سال ۲۰۲۷ پرتاب شود و چهارمین ماهواره هنوز تاریخ مشخصی برای پرتاب ندارد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71977
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها