تحقق داستان‌های تخیلی با انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین

1 716

در دهه ۱۹۴۰ ایزاک آسیموف (Isaac Asimov)، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی، یک طرح مفهومی را برای جمع‌آوری انرژی خورشیدی در فضا و انتقال آن به زمین ارائه کرد؛ امروزه ظاهرا این طرح از فاز تخیلی خارج شده و در حال تبدیل شدن به واقعیت است!

در همین راستا شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) در قالب پروژه‌ای موسوم به SSPIDR (سرواژه Space Solar Power Incremental Demonstrations and Research) در تلاش برای انتقال انرژی خورشیدی از فضا به هر نقطه از زمین است. انرژی خورشیدی برای کشورهایی که با مشکل کمبود انرژی مواجه هستند، بسیار کارآمد خواهد بود. فناوری SSPIDR همچنین می‌تواند در مناطق عملیاتی و درگیری که جنگنده‌ها برای انجام عملیات به نیروی پایدار نیاز دارند، مفید باشد.

به عنوان مثال، هنگامی که پرسنل نظامی یک پایگاه موقت تاسیس می‌کنند، یکی از خطرناک‌ترین بخش‌های آن تامین نیرو است؛ زیرا خودروها و خطوط تدارکاتی که اهداف اصلی دشمنان هستند، روش‌های معمول برای تامین برق به شمار می‌روند. اما فناوری SSPIDR با دریافت انرژی خورشیدی می‌تواند چنین نیازی را برطرف کرده و تامین نیرو را به صورتی پایدار فراهم کند، به گونه‌ای که از نظر لجستیکی نیز برای نیروهای اعزامی به مناطق صعب‌العبور کارآمد باشد.

در همین رابطه بخوانید: آیا نیروگاه خورشیدی در فضا محیط زیست را نجات می‌دهد؟

خورشید

آزمایش انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین

تیم SSPIDR توانست با استفاده از یک محفظه آزمایشی که به طور خاص برای فرکانس رادیویی (RF) طراحی شده است، آزمایش انتقال انرژی RF هدایت‌شده را به یک آنتن زمینی یکسوساز یا رِکتنا (Rectenna) با موفقیت انجام دهد که نقطه عطفی در توسعه این فناوری محسوب می‌شود. آنتن‌های رِکتنا با جمع‌آوری تشعشعات خورشیدی طی شب و یا در شرایط آب و هوایی بد نیز می‌توانند به تولید انرژی الکتریکی بپردازند.

در این آزمایش، مهندسان انرژی RF را به سخت‌افزار رکتنا هدایت کردند و مجموعه‌ای از چراغ‌ها را روشن کنند که نشان‌دهنده تشکیل موفق پرتو انرژی و تبدیل آن به جریان الکتریکی مفید بود.

به علاوه، مهندسان به عنوان بخشی از این آزمایش امکان ارسال انرژی RF به چندین نقطه ثابت را با هدایت الکترونیکی و کنترل پرتو نیرو با استفاده از قابلیت‌های AESA (سرواژه Active Electronically Scanned Array) بررسی کردند. AESA نوعی آنتن آرایه فازی است که در آن پرتو امواج رادیویی به صورت الکترونیکی کنترل شده تا در جهات مختلف بدون حرکت آنتن هدایت شوند. SSPIDR در صورت تحقق کامل تحول مهمی در حوزه انرژی خواهد بود.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71873
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رحمت الله
رحمت الله
1 سال قبل

احسنت