تصاویر دیدنی از ماموریت بازگشت به ماه ناسا

0 4,822

ناسا عکس‌هایی را که دوربین کپسول فضایی اوریون (Orion) طی نخستین ماموریت بازگشت آمریکا به کره ماه موسوم به آرتمیس-۱ (Artemis-1) ثبت نموده، منتشر کرد. اوریون در ماموریت موفق آرتمیس-۱ همراه با حامل فضایی SLS ناسا ۱۶نوامبر از سکوی پرتاب 39B مرکز فضایی جان اف کندی (John F. Kennedy Space Center) در فلوریدا به سوی کره ماه پرتاب شد.

در طول ۲۵/۵ روزی که این کپسول در فضا بود، ناسا آن را در محیط سخت اعماق فضا آزمایش کرد. اگر علاقمندید درباره ماموریت آپولو ۱۱ (Apollo-11) و اولین قدمی که بشر بر روی ماه گذاشت بیشتر بدانید، کلیک کنید.

در همین رابطه بخوانید: دوره آموزش آنلاین نجوم کودکان با کیفیت بالا و قیمت مناسب

در همین رابطه بخوانید: مستندهای جذاب درباره فضا و نجوم با دوبله فارسی

هلال زمین ماه
هلال زمین از دید کپسول اوریون از نزدیکی ماه

بازگشت به زمین و برخورد با آب آخرین نقطه عطف این ماموریت بود که طی آن فضاپیمای اوریون پس از طی مسیری ۲/۲ میلیون کیلومتری در اطراف ماه به زمین بازگشت و در آب‌های غرب ایالت باخا کالیفرنیا در مکزیک سقوط کرد.

آرتمیس؛ بازگشت بشر به ماه

بازگشت فضاپیمای اوریون که ۵۰ سال پس از فرود آپولو-۱۷ روی ماه رخ داد، نقطه عطف ماموریت آرتمیس-۱ بود؛ ماموریتی که از پرتاب قدرتمندترین حامل فضایی جهان تا سفر استثنایی به دور ماه و بازگشت به زمین را شامل می‌شد.

در همین رابطه بخوانید: اگر بر روی ماه زندگی می‌کردیم زمین را چگونه می‌دیدیم؟+ویدئو

بازگشت به ماه
کپسول اوریون، ماه و زمین

کپسول فضایی اوریون

اوریون در طول این ماموریت، دو گذر از کنار ماه انجام داد و در فاصله ۸۰ مایلی از سطح این قمر قرار گرفت. بنابراین اوریون در دورترین حالت، در فاصله نزدیک به ۲۷۰ هزار مایلی از سیاره ما یعنی بیش از هزار برابر دورتر از مکان فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمین قرار گرفت.

کپسول فضایی اوریون
نمای داخلی کپسول فضایی اوریون

کپسول اوریون در طول این پرواز آزمایشی، بیش از هر فضاپیمای دیگری که برای فضانوردان طراحی شده است، بدون اتصال به ایستگاه فضایی در فضا باقی ماند. اوریون در حالی که در مدار ماه قرار داشت، رکورد مسافت طی‌شده توسط فضاپیمایی که برای حمل انسان طراحی شده را شکست. این رکورد پیش از این متعلق به ماموریت آپولو-۱۳ بود.

ماموریت آرتمیس-۱ اولین ماموریت از مجموعه ماموریت‌های برنامه آرتمیس بود که تاکنون چهار ماموریت از آن توسط ناسا اعلام شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در ماموریت آرتمیس-۲ اولین فضانوردان پس از دهه‌ها به مدار ماه باز می‌گردند و به دنبال آن در سال ۲۰۲۵ اولین فضانورد زن و نخستین فضانورد رنگین‌پوست پا بر تنها قمر زمین خواهند گذاشت. ناسا همچنین اعلام کرده است که قصد دارد طی ماموریت آرتمیس-۴ فضانوردان را بار دیگر به سطح ماه بفرستد.

منبع tabnak