علم نجوم به سمت ساخت ماشین‌ زمان حرکت می‌کند!

3 2,938

فناوری نقش بسیار پررنگی در دستیابی بشر به ناشناخته‌های کیهان ایفا می‌کند. برای شناخت بیشتر تاثیر فناوری در علم نجوم و بررسی آینده این دانش در ادامه گفت‌وگو با محسن منتظری، ستاره‌شناس، را بخوانید.

اخترشناسی یا نجوم به دانش بررسی موقعیت، تغییرات، حرکت و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی اجرام آسمانی مانند ستارگان، سیاره‌ها، دنباله‌دارها، کهکشان‌ها و رویدادهای آسمانی گفته می‌شود. اگر بیشتر علاقمندید بدانید که نجوم چیست کلیک کنید.

نجوم با رشته‌های مختلفی از جمله کیهان‌شناسی، شیمی و فیزیک ارتباط گسترده‌ای دارد و در زندگی و آینده بشر نیز بسیار حائز اهمیت است. اخترشناسی تاکنون خدمات بسیاری به انسان‌ها ارائه کرده است و تنها با استفاده از این دانش توانسته‌ایم جهان اطراف بهتر خود را بشناسیم. با توجه به اهمیت علم نجوم و پیچیدگی اهدافی که در این دانش تعیین می‌شود قطعا دستاوردهای این علم به فناوری بشر نیز بستگی دارد.

فناوری‌های علم نجوم

• علم نجوم از چه فناوری‌هایی بهره می‌برد؟

به‌ طور کلی علم نجوم جزو های‌تک‌ترین علوم کنونی جهان است. در واقع بسیاری از تجهیزات اپتیکی، میکروالکترونی، هوافضا، مکانیکال، الکترونیک و برقی که در حوزه نجوم مورد استفاده قرار می‌گیرد از های‌تک‌ترین فناوری‌های روز دنیا تشکیل می‌شود. گران‌قیمت‌ترین تجهیزات دنیا مربوط به تحقیقاتی است که در حوزه رصد اجرام سماوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانلود دوره آموزش نجوم یا کیفیت بالا

فناوری‌های علم نجوم

یکی از مهم‌ترین فناوری‌های مطرح در حوزه نجوم تلسکوپ‌های رادیویی هستند که اپتیک شیشه‌ای ندارد، اما از متمرکزکننده‌هایی برخوردارند که تمام امواج را در یک فرکانس حفظ کرده و سپس می‌توانند امواج را انتقال داده یا پردازش کنند. از طرفی اپتیک‌های شیشه‌ای و عدسی‌های ویژه‌ای در این علم استفاده می‌شود که بسیار گران قیمت است.

• منظور از فناوری های‌تک در علم نجوم چیست؟

هنگامی که در علم نجوم به عدسی‌هایی بیش از یک متر نیاز پیدا می‌کنیم صنایع های‌تک وارد عمل می‌شود. در این مرحله باید تمام قطعات در فضای خلا بلور به بلور کنار یکدیگر قرار گرفته تا در نهایت فناوری کامل تشکیل شود.

آزمایشگاه سرن

• مهم‌ترین مسئله در علم نجوم چیست؟

نخستین مسئله‌ای که در حوزه تحقیقات گسترده علم نجوم به چشم می‌خورد، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی بوده که بسیار حائز اهمیت است، اما علاوه بر این مسئله معمولا تجهیزاتی که در این دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد در مرز علم و فناوری بشر قرار دارد.

در حال‌ حاضر بزرگ‌ترین آزمایشگاه تحقیقاتی جهان، سرن (CERN) سوئیس است که در حوزه نجوم و کیهان شناسی فعالیت می‌کند و نسبت به سایر شرکت‌ها بیش‌ترین سرمایه‌گذاری، قدمت و همکاری با کشورها را در تمام نقاط جهان به خود اختصاص داده است.

در نقطه‌ای که پژوهشگران نتوانستند پردازش داده‌های مورد نیاز را در آزمایشگاه سرن توسط چند سامانه محدود انجام دهند، فناوری جدیدی مورد استفاده قرار گرفت. به واسطه آن توانستیم تمام سیستم‌ عامل‌های دنیا را به یکدیگر متصل کنیم و از حافظه RAM آن‌ها بهره‌مند شویم تا پردازش داده‌ها انجام شود.

به سبب فناوری که توسط آزمایشگاه سرن متولد شد پژوهشگران در هر دقیقه به اندازه یک DVD اطلاعات منتشر می‌کنند. در واقع تمام این مسائل باعث شد که اینترنت کنونی شکل بگیرد.

آزمایشگاه سرن
  • اینترنت چگونه به وجود آمد؟

وقتی در آزمایشگاه سرن به دلیل حجم زیاد داده‌ها نیاز به تعداد عظیمی از سیستم‌ عامل‌ها احساس شد، پژوهشگران تصمیم‌ گرفتند که سیستم‌ عامل‌ها را به صورت محلی به یکدیگر متصل کنند که امروزه این فناوری گسترش یافته و در تمام سطح جهان تحت عنوان اینترنت توسعه یافته است.

• تفاوت دانش نجوم با سایر علوم چیست؟

معمولا در پروژه‌های تحقیقاتی که توسط آژانس‌های فضایی مختلفی مانند ناسا یا اروپا (ESA) مطرح می‌شود کشورهای بسیاری مشارکت می‌کنند؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به کشورهای عضو ایستگاه فضایی بین‌المللی اشاره نمود.

در واقع هنگامی که قرار است پروژه‌ای مانند فرستادن تلسکوپ فضایی به فضا انجام شود هدف تنها انجام تحقیقاتی پیرامون کیهان است و عملا هیچ دستاورد اقتصادی برای شرکت ندارد. به همین دلیل چند کشور مجبور هستند در این فعالیت سهیم باشند که نشان‌دهنده های‌تک بودن فناوری‌های نجومی است.

ماشین زمان

• با توجه به پیشرفت فناوری، علم نجوم به چه سمتی حرکت می‌کند؟

با توجه به پیشرفت‌های کنونی بشر، دانش نجوم به سمت ساخت ماشین زمان حرکت می‌کند. در واقع بشر به سمتی حرکت می‌کند که باید به فضا و زمان غلبه کند و به نوعی انرژی دست‌ یابد که مانند انرژی تاریک بوده یا ضد ذرات پتانسیل بسیاری داشته‌ باشد.

در واقع با دستیابی به چنین تکنولوژی خواهیم توانست از قلمرو فضا و زمان چهار بعدی فرار کرده و به فضای پنج بعدی و حتی بالاتر از آن حرکت کنیم. همچنین در آینده خواهیم توانست به سیاره‌های فراخورشیدی سفر کرده و عملا از منظومه خود خارج شویم.

ماشین زمان

بشر محکوم است تا اهداف خود را به سرنوشت جهان بسپارد به همین دلیل دانشمندان تلاش می‌کنند تا توسط شبیه‌سازهای مختلف و تلسکوپ‌های فضایی متعددی که در امواج مادون قرمز و گاما فعالیت می‌کنند به نوعی سرنوشت جهان را مشخص کنند. زیرا این مسئله می‌تواند در رفع بسیاری از مسائل جهان هستی کمک‌کننده باشد.

منبع imna
کاربر

درستش اینه:
دانش ستاره شناسی
نجوم دیگه یعنی چی؟ مگه مکتب خونه درس خوندی

شاهرخ استرابادی

حالا چرا ماشین زمان یا هارپ..به این شکله..قبلا هم شبیه سازی شده بود .فقط یک دلیل داره..که بشر شکلِ ماشین زمان رو از فرا زمینی ها کپی کرده..وگرنه انسان خلاقیتی نداره.هر چیز جدیدی که توسط انسان اختراع شد(در ظاهر اختراع)..(علم و فن و تکنولوژی)در واقع هدیه ای از سوی فرا زمینی ها به بشر بوده.

محسن