تماشای بارش شهابی جوزایی را از دست ندهید

0 732

بارش شهابی سالانه جوزایی‌ (Geminids) شامگاه چهارشنبه ۲۳‌آذر به اوج خود می‌رسد و علاقه‌مندان به این رخداد نجومی در شرایط رصدی مناسب با وجود آسمان صاف و بدون ماه می‌توانند حدود ۱۲۰ سنگ آسمانی را در هر ساعت تماشا کنند.

بیشترین شهاب‌ها از بارش جوزایی زمانی قابل مشاهده‌اند که نقطه بارش شهاب در بالای افق باشد و با بالا رفتن این نقطه در آسمان تعداد شهاب‌ها افزایش می‌یابد. این بارش شهابی امسال از یکشنبه ۱۳آذر شروع شد و شنبه ۲۶آذر به پایان می‌رسد.

منشا بارش شهابی جوزایی

گفتنی است عامل ایجاد بسیاری از بارش‌های شهابی، دنباله‌دارها هستند، اما منشا بارش شهابی مذکور، سیارک‌ها عنوان شده‌اند. با‌ توجه‌ به اینکه قطر این سیارک‌ها زیاد است، بارش شهابی جوزایی نیز درخشندگی زیادی دارد.

بارش شهابی

سیارک‌هایی که منشا این بارش هستند، وقتی به جو کره زمین وارد می‌شوند بعضا دارای سرعتی تا ۲۱۵ هزار کیلومتر بر ساعت خواهند بود. البته آن‌ها به‌ دلیل شدت گرمایی که در زمان ورود به جو به‌ وجود می‌آید، نابود می‌شوند. بسیاری از سیارک‌های منظومه شمسی بین سیاره مریخ و مشتری قرار دارند و برخی از آن‌ها دارای وزنی برابر با ۶۰ تن هستند. مواد تشکیل‌دهنده این سیارک‌ها نیز اکسیژن، نیکل، سیلیکون و انواع فلزات است.

منبع irna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71621
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها