دانلود مستند فضایی با زیر نویس فارسی

کاوشگر امارات برای اکتشاف ماه به فضا پرتاب شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امارات از پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر قمری راشد (Rashid) به فضا خبر داد؛ پروژه‌ای که با همکاری ژاپن انجام شده است. این عملیات روز یکشنبه ۱۱دسامبر (۲۰آذر) ساعت ۷:۳۸ به وقت گرینویچ به وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس انجام شد و طی آن کاوشگر رباتیک کوچک راشد (Rashid) روانه فضا شد. این سفر حدودا ۵ ماه به طول می‌انجامد و راشد در آوریل۲۰۲۳ روی ماه فرود خواهد آمد.

مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی (MBRSC) برای انجام این برنامه با شریک خود از بخش خصوصی ژاپن همکاری کرده است؛ بدین ترتیب که این کاوشگر رباتیک ۱۰ کیلوگرمی را فرودگر هاکوتو-آر (Hakuto-R) شرکت ژاپنی آی‌اسپیس (ispace) روی سطح ماه می‌نشاند. هاکوتو-آر در صورت موفقیت در این عملیات، اولین فرودگر تجاری محسوب خواهد شد که روی سطح قمر زمین فرود می‌آید.

ماه اروپا روسیه

فرود در دهانه اطلس ماه

این کاوشگر ۱۰ کیلوگرمی در دهانه اطلس (Atlas) در شمال شرقی ماه فرود خواهد آمد و انتظار می‌رود سطح ماه و نحوه تعامل سطوح مختلف با ذرات ماه را مطالعه کند. راشد مجهز به دو دوربین با وضوح بالا، یک دوربین میکروسکوپی، یک دوربین تصویربرداری حرارتی و برخی ابزار دیگر بوده و در صورت موفقیت به عنوان کوچکترین کاوشگر فرودآمده روی ماه شناخته خواهد شد.

قرار است کاوشگر راشد با اکتشاف نواحی جدید سطح ماه، داده‌های جدیدی را در اختیار دانشمندان جهان قرار دهد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این ماموریت قمری، امارات و ژاپن به جمع آمریکا، روسیه و چین به عنوان کشورهایی خواهند پیوست که کاوشگر روی سطح ماه قرار داده‌اند.

منبع rocketlaunch irna cnn