قطعنامه‌ سازمان ملل برای مقابله با زباله‌های فضایی تصویب شد

1 146

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را جهت جلوگیری از آزمایش‌های ضد ماهواره صعود مستقیم (ASAT) که زباله‌های فضایی ایجاد می‌کنند، تصویب کرد. ایالات متحده این تصمیم را در حالی گرفته که ایستگاه فضایی بین المللی در سال گذشته، در معرض خطر برخورد با بیش از ۱۵۰۰ زباله فضایی یک ASAT روسی بوده است. جنگ‌افزار ضد ماهواره برای از کار انداختن یا نابود کردن ماهواره برای مقاصد راهبردی نظامی به کار می‌رود.

هرچند در این قطعنامه توسعه یا آزمایش سامانه‌های ASAT ممنوع نشده است، اما از انجام آن‌ها به‌ نحوی که باعث ایجاد زباله فضایی شود، جلوگیری می‌کند. از آنجا که این قانون توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نه شورای امنیت مطرح شده است، قانونا پیروی از آن الزامی نیست.

خطر زباله‌های فضایی

زباله‌های فضایی علاوه بر خطراتی که برای فضانوردان به‌ همراه دارد، نور خورشید را به سطح زمین منعکس می‌کنند که این امر موجب اختلال در فعالیت تلسکوپ‌های زمینی می‌شود. علاوه بر این، محققان انتظار دارند که زباله‌های مداری در دهه آینده با افزایش محبوبیت ماهواره‌های کوچک اینترنتی، مانند استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس، به شدت افزایش پیدا کنند.

زباله‌های فضایی
زباله‌های فضایی

کامالا هریس (Kamala Harris)، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که ریاست شورای ملی فضایی (National Space Council) این کشور را نیز بر عهده دارد، در توییتی از این قطعنامه تمجید کرده است: «در آوریل، من اعلام کردم که ایالات متحده آزمایش‌های حامل‌ فضایی ضد ماهواره‌ای مستقیم صعودی را انجام نخواهد داد و از کشورهای دیگر نیز خواستم که به ما بپیوندند. امروز ۱۵۵ کشور به قطعنامه سازمان ملل رای مثبت دادند که این امر به ایجاد آن به‌ عنوان یک هنجار بین‌المللی برای فضا کمک می‌کند.»

از چهار کشوری که آزمایش‌های ASAT را انجام می‌دهند (ایالات متحده، چین، هند و روسیه) فقط ایالات متحده به این قطعنامه رای مثبت داده است. کشورهای دیگری از جمله بلاروس، بولیوی، کوبا، سوریه و ایران به آن رای منفی و کشورهایی مانند هند، پاکستان، صربستان، سودان و توگو به آن رای ممتنع دادند.

منبع digiato wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71532
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مصطفی
مصطفی
1 سال قبل

تمام تپه های زمین رو دیدیم
حالا رفتیم تو فضا هم ببینیم